For drøye fire måneder siden delte Klarna at de ønsket å fange opp både små og store nettbutikker i det de kaller sin versjon av et nordisk mesterskap i kreativitet og innovasjon i netthandelen.
I Klarna Growth Awards skal betalingsgiganten nemlig kåre fire nettbutikker som vinnere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Det er totalt fire kategorier, hvilket betyr at totalt 16 vinnere stikker av med skreddersydde Klarna–pakker til en verdi av totalt 17 millioner kroner.
Pakkene inneholder en god markedsføringsmiks av Klarnas oppkjøp gjennom det siste året, samt tjenester de har utviklet selv. Dette betyr at det er mye å vinne både for nettbutikkene og ikke minst arrangøren selv. Vi har tatt en prat med Norgessjefen i Klarna, Geir Østby, som forteller mer om vekstpris-satsingen.
Hva sitter vinnerne igjen med i Klarna Growth Awards? Klarna vinner vel også mye på denne satsingen?
Noen av disse områdene vi prater om nå i forbindelse med Klarna Growth Awards kan være nye for en del retailere der ute. Årsaken til at vi utvikler oss i denne retningen er at vi har et genuint ønske om å hjelpe disse butikkene vi jobber med, med å lykkes i størst mulig grad og i den utstrekning vi da kan være med å bidra til økt konvertering eller mer trafikk i butikkene deres, så er jo det nødvendigvis i vår egen interesse også, forteller Østby til Ehandel.
Når de vinner, vinner vi. Vi er avhengig av at de skal lykkes for at vi skal lykkes – så det er en tosidighet i dette som gjør at det er en opplagt logisk bro til hvorfor vi har en egeninteresse i å hjelpe de på markedsføringssiden.
Klarna har den siste tiden satset sterkt på nettopp markedsføringstjenester. Pricerunner, Hero og Stocart er noen av selskapene betalingsselskapet har kjøpt for å kunne utvikle sine egne tjenester innen blant annet prissammenligning og virtual shopping.
Klarna Growth Awards er en mulighet for å synliggjøre og hedre flinke aktører i markedet i dag, og kanskje også bidra til inspirasjon mellom folk som gjør smarte ting innen de områdene vi har lagd priser på.
LES OGSÅ: Klarna om vekstpris-satsingen: "Blir viktig for å oppnå det vi ønsker"
"Må gjøre oss fortjente til tilliten"
Responsen så langt skal være god. Med over 1000 påmeldte den siste uken før påmeldingen lukkes, er Østby godt fornøyd – selv om han legger til at han håper enda fler benytter muligheten og melder seg på der man føler man har sterkest mulighet for å vinne.
Med alle oppkjøpene Klarna har gjort den siste tiden sitter dessuten Klarna på mengder av kundedata. Sverigesjefen i Klarna, Jesper Eriksson, uttalte til Ehandel tidligere i år at Klarna vet hva kunder har kjøpt, i motsetning til annonsegigantene Facebook og Google. Dette er kunnskap Klarna må bruke til sin fordel, men som Eriksson presiserer at man er veldig aktsomme med i forhold til bruken av.
Denne fordelen regner jeg med dere ønsker å dele gjennom vekstprisen – og ved å gi vinnerne tilgang til deres tjenester?
Vi har et bredt spekter på tjenester etterhvert på marketingsiden. Det spenner jo fra Klarna Virtual Shopping til Comparison Shopping Service, det er dynamic ads og det er influencer marketing. Det er muligheten til å gjøre kampanjer og morsomme aktiviteter gjennom våre kanaler og vår app, så bredden er ganske stor.
Og kundedataen dere samler inn kommer hovedsakelig fra brukerne av appen?
Ja, eller sånn som appen vår fungerer i dag kan man bruke den for å legge til rette for å gjøre den mer personlig. Man kan si ifra om hva man er interessert i, om det er spesielle butikker eller produkter man ønsker å følge, som forhåpentligvis gjør ting litt mer relevant for forbrukeren. Vi følger selvfølgelig alle regler og retningslinjer når det gjelder databehandling og gir kundene muligheten til samtykkebasert å dele informasjon som kan bidra til en mer personlig handleopplevelse. Så må både vi og andre gjøre oss fortjente til den tilliten over tid.
Økte med 21 prosent
Vi er så klart også nysgjerrige på hvordan Klarna gjør det i det norske markedet. I dag har betalingsselskapet mer enn 13 000 kunder i Norge. Samtidig som flere rapporter melder om en generell nedgang i netthandelen i årets første halvår, melder Klarna om en vekst på 21 prosent – totalt for alle markeder.
Etter at tallene for Q1 og Q2 var klare kunne vi lese at Klarna gikk i underskudd med litt over 6 milliarder svenske kroner. Det er heller ikke til å komme unna at masseoppsigelsene som ble et faktum i maimåned har tatt mye plass i media – men hvordan har det gått i Norge? Er det mange norske medarbeidere som er berørt? Hvordan går salget i det norske markedet? Dette spurte vi Norgessjefen om.
Vi pleier sjelden å uttale oss ned på landnivå, men jeg kan dele noe overordnede tall. I forhold til den prosessen vi var gjennom i våres, hvor en del ansatte ble berørt, så gjaldt det hele selskapet. Vi har ikke gått ut med mer detaljert informasjon enn det. I forhold til halvårsresultatene våre nå, så henger de sammen med hva slags vekstambisjon vi har hatt. Når man skal inn i nye markeder så har det en naturlig pris.
I samme periode som man har sett at e-handelen har gått ned har vi hatt en økning i salgsvolumene våre med 21 prosent og økt antall kunder som bruker tjenestene våre til 13 000 butikker i Norge. Sånn sett vil jeg si at det går veldig bra, og hvis vi ser i Europa og hvor virksomheten vår er, hadde vi en bruttofortjeneste på én milliard dollar. Europa og den sentrale delen av der vi kommer fra, går bra.
Summa summarum: til tross for å ha vært i hardt vær i medier så langt i år, med masseoppsigelser og millionbøter etter GDPR-granskning, virker det som at Klarna lander støtt og ser frem til å kunne teste alle sine nye tjenester på et knippe awards-vinnere fra Norden.
Håpet er selvsagt å kunne finpusse tjenestene gjennom det kommende året sammen med vinnerne som vil annonseres den 17.november på en prisutdeling i Stockholm. Om Klarna Growth Awards fortsetter å vokse de kommende årene vet vi dog ikke – foreløpig ligger det nemlig ingen planer om å videreføre prisutdelingen neste år.
I og med at vi ikke har så mange lignende arenaer synes jeg det er fint at man kan gjøre litt stas på bransjeaktører fra tid til annen og få frem aktører som man ikke var klar over at man kanskje bør benchmarke seg mot i forhold til hvordan man skal drive virksomheten videre. Jo flere slike arenaer man har, jo bedre for alle som driver med netthandel i Norge, sier Østby.