Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kong Carl av Borås har levert overskudd hvert år siden nett-oppstarten i 2010

Kong Carl av Borås har levert overskudd hvert år siden nett-oppstarten i 2010
Han er en landsens gutt fra tettstedet Hökerum som tidlig fattet interesse for klær, kvalitet og merker. Denne treenigheten fylt av pasjon førte i 2010 frem til nettbutikken Care of Carl som i år leverte et overskudd på nesten 21,2 millioner svenske kroner etter å ha solgt eksklusive herreklær for drøyt 178 millioner svenske kroner.
Foto: Malin Otter/Care of Carl
Bjørn Skomakerstuen

Han er en feinschmecker i klesveien, og vet hva både leverandørene og kundene ønsker. Slikt blir det penger av for 36-åringen.

ANNONSE

(BORÅS/SVERIGE): - Hvert eneste produkt som kommer inn her pakkes opp, kjennes på og blir manuelt målt for at vi skal være helt sikre på at produktstørrelsen vi legger ut på nett ikke bare blir sånn cirka, men helt korrekt, sier Henning Carl Källqvist, mens han viser eHandel.com rundt i lokalene som nettselskapet Care of Carl disponerer i den svenske tekstilbyen Borås.


Teamleder for produktspesialistene Annelie Särnefält og Henning Carl Källqvist vet verdien av å måle alt av klær som sendes ut fra lageret i Borås. En «no brainer» er selvsagt færre returer. - Det tar tid, men effekten vi opplever i andre enden er verdt det, enes de om. 

Teamleder for produktspesialistene Annelie Särnefält og Henning Carl Källqvist vet verdien av å måle alt av klær som sendes ut fra lageret i Borås. En «no brainer» er selvsagt færre returer. - Det tar tid, men effekten vi opplever i andre enden er verdt det, enes de om.  Foto: Malin Otter/Care of Carl

Skapte butikken han selv savnet

36-åringen fra det lille tettstedet Hökerum, som ligger mellom de svenske byene Borås og Jönköping, fattet tidlig interesse for klær, kvalitet og merker.

- Men jeg fant aldri alt jeg ville ha eller trengte på et sted. Jeg kunne finne en ting på en flyplass, og andre ting i flere forskjellige butikker. Butikker som ikke nødvendigvis lå veldig nært hverandre, sier mannen som er utdannet ved Högskolan i Borås og Dublin Institute of Technology.

Etter noen år som ansatt i NetOnNet gikk han i 2010 sammen med Gustav Carl Rudholm om opprettelsen av nettkonseptet Care of Carl.

I dag er Källqvist eneeier og administrerende direktør i selskapet han selv omtaler som nisjete.

Et nisjete og ekslusivt herrekonsept som er å finne på nett i Norge, Sverige og Danmark.

- Veksten er fin i Norge. Vi vokste mer i løpet av det første året i Norge enn vi gjorde i løpet av det første året i Sverige, sier han og smiler.


For en tid tilbake besøkte undertegnde Henning Carl Källqvist for en liten prat om nettbusiness og hvordan han har klart å skape en overskuddsbedrift i et segment hvor marginene er små og konkurransen er hard. - Nisjete på vår egen måte, og tro mot kvalitetsmerker og egen pasjon, svarer Källqvist på hvorfor han har klart det han har klart.

For en tid tilbake besøkte undertegnde Henning Carl Källqvist for en liten prat om nettbusiness og hvordan han har klart å skape en overskuddsbedrift i et segment hvor marginene er små og konkurransen er hard. - Nisjete på vår egen måte, og tro mot kvalitetsmerker og egen pasjon, svarer Källqvist på hvorfor han har klart det han har klart. Foto: Malin Otter/Care of Carl

Selskapet har vokst organisk etter stein-på-stein-prinsippet og har ingen eksterne investorer.

Källqvist passer godt på nettbabyen sin og vil i alle fall ikke foreløpig la noen andre ta del i netteventyret han har skapt.

Merkevarene kjente seg igjen i konseptet

Han har fra dag én klart kunststykket å tjene penger på å selge kjente merkevarer. Det i seg selv er en prestasjon i et marked som nærmest flommer over av merkevareselgere.

I oppstartsåret var overskuddet bare én krone.

For regnskapsåret 2016/2017 endte overskuddet på nesten 21,2 millioner svenske kroner etter å solgt herreklær, sko, klokker og penner for drøyt 178 millioner svenske kroner.

Han sier leverandørene likte tilnærmingen hans, og at de i stor grad kjente seg igjen i måten han ønsket at de ulike merkene skulle fremstå under hans kontroll.

- Også var nok timingen ganske bra. Da vi startet merket vi at noe var i gang på nett. Så det at vi var tidlig ute har nok også hatt betydning, sier Källqvist.


Källqvist sjekker at alt er som det skal være med den italienske dressen som forhåpentligvis snart befinner seg i garderobeskapet til en klesbevisst skandinav. 

Källqvist sjekker at alt er som det skal være med den italienske dressen som forhåpentligvis snart befinner seg i garderobeskapet til en klesbevisst skandinav.  Foto: Malin Otter/Care of Carl

Først ute med ganske mye

I 2010 førte nettbutikken 20 ulike merkevarer. Syv år senere er antallet økt med 130 og teller i dag totalt 150 ulike merkevarer og cirka 5000 artikler.

- Jeg kontaktet alle for å forklare hvem jeg var, visjonen jeg hadde og i hvilken retning vi hadde tenkt å gå. Vi ble de første på nett i Skandinavia som førte Hackett, Lacoste, La Martina, Hugo Boss og Polo by Ralph Lauren, sier Källqvist over en kopp kaffe og litt «fika».

Faktisk var han den første i Skandinavia som fikk nettselge det amerikanske merket.


Nettklær på vei ut fra lageret i Borås. 

Nettklær på vei ut fra lageret i Borås.  Foto: Malin Otter/Care of Carl

- Men siden jeg er norsk, og du selger kvalitetsmerkevarer. Har du plass til noen norske merker her, eller?

- Ja, absolutt. Vi fører blant annet Über og Swims.

Former selv det visuelle utrykket

I tillegg til at alt av klær måles for å kunne gi et best mulig estimat til kundene, har selskapet fra første stund tatt egne bilder. I dag har de tre fotografer på huset som disponerer tre fotostudioer.

- Da vet vi hva vi får og kvaliteten blir som ønsket. Mange store merkevarer er fortsatt ikke gode nok på produktbilder, sier Källqvist.


Tre fotografer - tre fotostudioer. Det visuelle betyr uendelig mye for Care of Carl. Bildene som tas her ender opp på nett, blogg og det fysiske magasinet som produseres i en norsk, svensk og dansk utgave.

Tre fotografer - tre fotostudioer. Det visuelle betyr uendelig mye for Care of Carl. Bildene som tas her ender opp på nett, blogg og det fysiske magasinet som produseres i en norsk, svensk og dansk utgave. Foto: Malin Otter/Care of Carl

For kort tid siden ble Källqvists nettbaby tildelt det svenske livsstilsmagasinet Cafés store motepris - årets butikk.

Begrunnelsen var følgende:

«Care of Carl, en pionjär inom modenäthandel, har blivit det självklara valet för välklädda och medvetna skandinaviska män. Butiken är tillgänglig, lättöverskådlig och snyggt presenterad med redaktionellt material i form guider och stiltips. Att shoppa 2017 måste vara en upplevelse, Care of Carl är den digitala varianten av ett inspirerande butiksbesök».


Ordning och reda og ingen slinger i valsen i skohyllene på lageret hos Care of Carl. 

Ordning och reda og ingen slinger i valsen i skohyllene på lageret hos Care of Carl.  Foto: Malin Otter/Care of Carl

Tipser, inspirerer og er nær kundene

Og inspirasjon og tips spres daglig via en blogg på nettsiden, samt at de også satser på et fysisk inspirasjonsmagasin.

Men det kanskje aller største fortrinnet som tilbys er nærheten til både kunder og lager. De ansatte er ikke redd for å bevege seg i lokalene som ligger sentralt plassert i sentrum av Borås.

- Når en kunde tar kontakt og spør om avstanden mellom to knapper på en frakk, så går vi gjerne ut på lageret og foretar målingen samtidig som vi snakker med kunden. 


Alle gode e-posttilbakemeldinger fra kundene tas vare på og henges opp. Kall det gjerne selskapets egen inspirasjonvegg, som gjør at en dårlig dag på jobb brått blir veldig mye bedre ved å ta en titt på hva hundrevis av kunder mener om dem. Det finnes to slike vegger.

Alle gode e-posttilbakemeldinger fra kundene tas vare på og henges opp. Kall det gjerne selskapets egen inspirasjonvegg, som gjør at en dårlig dag på jobb brått blir veldig mye bedre ved å ta en titt på hva hundrevis av kunder mener om dem. Det finnes to slike vegger. Foto: Malin Otter/Care of Carl

Del artikkel: