SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.
ANNONSE

Tre megatrender vil pÄvirke varehandelen

Foto: iStock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Kundene blir mer digitale, prisfĂžlsomme, miljĂžbevisste og mindre lojale."

ANNONSE

Veksten i den rene netthandelsomsetningen var i juli i Är pÄ hele 86,1 prosent sammenlignet mot samme periode i normalÄret 2019. Det er et av mange funn som kommer frem i Virkes handelsrapport for 2022/2023 hvor man ser pÄ status i norsk handel.

Rene netthandelsaktÞrer, eksklusiv grossister, omsatte i 2021 for 30,7 milliarder kroner. Av dette stÄr de 20 stÞrste aktÞrene, blant annet Komplett, Oda, Fjellsport og Blivakker, for 59,7 prosent av totalomsetningen i 2021, en Þkning pÄ 6,3 prosentpoeng mot 2019.

Samtidig handlet nordmenn varer for 621 milliarder kroner i 2021, hvilket er en vekst pĂ„ 4,7 prosent fra Ă„ret fĂžr. Pandemien er en naturlig Ă„rsak til at detaljomsetningen Ăžkte kraftig – i tillegg til at forbruket av tjenester og varer i utlandet minsket.

Senest i gÄr skrev vi om hvordan Virkes prognoser for 2023 er preget av utsikter om nedgang. Det forventes en volumnedgang over det hele, hvor bransjene byggevare, mÞbler og elektronikk spesielt vil merke en nedgang. Dette etter at netthandelsaktÞrer innen elektronikk omsatte for totalt 6 460 millioner kroner i 2021, ifÞlge tall fra Virkes handelsrapport.

"Fremtiden er vanskelig Ä spÄ"

NÄ ser Virke nÊrmere pÄ de tre trendene som tar stÞrst plass i varehandelen og som vil pÄvirke handelen fremover.

Norsk varehandel gjennomgÄr store strukturelle endringer. Det er usikkerhet knyttet til hvordan varehandelen vil utvikle seg det neste tiÄret. Fremtiden er vanskelig Ä spÄ. Koronapandemien og krigen i Ukraina er eksempler pÄ hvordan uventende hendelser kan fÄ store kortsiktige konsekvenser. Slike sjokk kan ogsÄ skape oppmerksomhet rundt nye risikofaktorer eller endre kundenes preferanser og erfaringer pÄ en mÄte som pÄvirker de langsiktige trendene. Til tross all usikkerhet, er det flere utviklingstrekk som trolig vil vÊre med Ä forme veien videre, og som det derfor kan vÊre nyttig Ä vie oppmerksomhet, skriver Virke i sin handelsrapport for 2022/2023.

De tre store trendene, som Virke kaller megatrender, er teknologi, globalisering og klimaendringer. Disse trendene har stor betydning for varehandelen pÄ lang sikt, men de to fÞrstnevnte har allerede preget varehandelen de siste tiÄrene.

Teknologi i vid forstand er den viktigste driveren for langsiktig Ăžkonomisk vekst – og dermed hĂžyere reallĂžnninger og privat konsum. For handelsnĂŠringen pĂ„virker digitalisering alle ledd i verdikjeden. Dette handler om alt fra kunstig intelligens til at kundene forventer sĂžmlĂžse overganger og samspill mellom kanaler.

"ButikkdĂžden" er for lengst visket ut og viktigere er omnikanal og samspillet mellom fysisk og digital tilstedevĂŠrelse.

Globaliseringen bÄde har og vil fortsette Ä pÄvirke handelsnÊringen i form av sterk konkurranse fra utenlandske aktÞrer. Nordmenn bÄde handler i utenlandske nettbutikker og ved reiser til utlandet.

Samtidig har globaliseringen gitt billigere varer i Norge, gjennom Þkt import fra lavkostnadsland. Sammen med ny teknologi har endringer i verdikjedene fÞrt til mindre varelagre og redusert kostnader gjennom en «just-in-time»-tankegang, sÊrlig siden 1980-tallet. Med flere handelskonflikter de siste Ärene, blant annet mellom USA og Kina, og Þkte fraktkostnader og leveringsproblemer i kjÞlvannet av pandemien, kan sÞkelyset pÄ «just-in case», altsÄ risikoen for Ä mangle varer og dermed tape omsetning, kunne fÄ Þkt betydning for varehandelen fremover.

Sist men ikke minst tar Virke en titt pÄ megatrenden klimaendringer. Samtidig som tÞrke og flom kan Þdelegge avlinger og Þke rÄvareprisene i matvareindustrien, vil man trolig se stÞrre variasjoner i rÄvare- og energimarkedene.

Forbrukerne blir stadig med klimabevisste og etterspĂžr i stĂžrre grad klima- og miljĂžvennlige produkter og tjenester.

Kombinasjonen av de overnevnte megatrendene gjÞr at kundene blir mer digitale, prisfÞlsomme, miljÞbevisste og mindre lojale. Varehandelen har alltid vÊrt flink til Ä omstille seg for Ä fremstÄ attraktiv og relevant for kundene. Denne gangen kommer flere av endringene raskere og med stÞrre tyngde enn tidligere. De aktÞrene som makter Ä utnytte dette potensialet, vil bli kunne vekst- og lÞnnsomhetsvinnerne i Ärene fremover, skriver Virke i rapporten.

Del artikkel: