Der hvor de fleste i dag har en sterkere og sterkere digital tilnærming innen handel snur Starbucks på flisa.
Se flere bilder nederst i artikkelen!
Satser på fysiske kaffeopplevelser
I høst ble det kjent at selskapet i fremtiden dropper å selge espressomaskiner, kaffe, logo-kopper og lignende på nett - stikk i strid med de rådende trendene.
Ifølge en artikkel i New York Times har ledelsen bestemt seg for å forenkle salgskanalene, og at de fra nå av kommer til å ha fullt fokus på de nesten 26 000 fysiske kaffebarene de er til stede med i 75 forskjellige land.
Starbucks, som ble etablert i Seattle i 1971, har nesten 50 millioner kaffekunder hver eneste uke.
Store i Kina
Kina er et av de viktigste satsningsområdene til Starbucks. Mens de siste resultatene var skuffende, var veksten i Kina positiv med en oppgang på 8 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Selskapet rir på denne bølgen og åpner ifølge CNN i snitt en ny kaffebar hver 15. time.
Bare i Kina alene har de mer enn 3000 utsalgssteder.
Mer enn 600 av disse befinner seg i Shanghai hvor de tirsdag denne uken åpnet verdens største kaffebar på 30 000 kvadratmeter.
Digitale opplevelser knyttes til det fysiske
Stedet består av flere kaffebarer - hvorav den ene kan skilte med en disk som er nesten 30 meter lang.
Her kan du blant annet ved bruk av en AI-app få vite alt som er å vite om stedet, lære om ulike kaffeprosesser og få servert historier via din egen mobiltelefon.
Kinesiske Alibaba har en finger med i spillet her.
Se flere bilder her:
Slik så det ut da den nye kaffebaren ble presentert for et knippe VIP-gjester tirsdag denne uken. Foto: Starbucks Newsroom
Lett futuristisk preg med mye trevirke preger stedet som har nok av plass. Foto: Matt Glac/Starbucks Newsroom
To kaffearbeidere heller ut en sekk med grønn kaffe som skal behandles i den store kaffebrenneren bak dem. Her kan kundene få se hvordan prosessen skrider frem fra ferske bønner til endelig produkt i kaffekoppen. Foto: Joshua Trujillo/Starbucks Newsroom
Styreformann i Starbucks, Howard Schultz, i passiar med Alibaba-gründer Jack Ma på åpningsdagen. Foto: Joshua Trujillo/Starbucks Newsroom
Her er et knippe ansatte i full sving med å øve seg i å håndtere stedets tebar før åpning. Foto: Joshua Trujillo/Starbucks Showroom
Med en AI-app utviklet av Alibaba kan kundene gå rundt i lokalet og lære mye via sin egen mobiltelefon. Helt klart et tilbud som tilfører noe nytt og mer i kaffekonseptet til den amerikanske kaffekjeden. Foto: Joshua Trujillo/Starbucks Newsroom
Folk flokket seg sammen utenfor kaffebaren på åpningskvelden. Dette er en av mer enn 600 Starbucks-kaffebarer i den kinesiske storbyen Shanghai. Foto: Joshua Trujillo/Starbucks Newsroom
Drømmenes kaffeteater. Her er to ansatte i ferd med å klargjøre kaffe av ypperste kvalitet. Lekkert, lekent, estetisk og helt sikkert også ganske godt. Foto: Joshua Trujillo/Starbucks Newsroo