ANNONSE

Slik bruker Orkla Amazon som et springbrett mot nye markeder

Johanna Jeppsson, Orkla Health
urban

Orkla bruker Amazon for å introdusere nye varemerker i nye markeder. Tredjepartsverktøy gjør det mulig å gjøre dyptgående markedsanalyser basert på Amazons data, som også blir grunnlaget for lanseringene i tradisjonelle kanaler.

ANNONSE

Orkla begynte å selge på Amazon i 2019 for å være bedre rustet før Amazons forventede ekspansjon i Norden, men Amazon tok ikke over det nordiske markedet. Derfor fokuserer Orkla i hovedsak på å selge i Amazons største markeder, slik som Tyskland, Storbritannia og USA, men de selger også i mindre markeder, blant annet Italia og Spania.

I denne episoden av podkasten Netthandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Johanna Jeppsson, Digital Sales & Marketing Director i Orkla Health og visepresident for globale markedsplasser i Orkla.

Orkla har et lite internasjonalt team som styrer konsernets salg på Amazon. I nye markeder bruker Orkla Amazon for å introdusere varemerker. Orkla valgte i utgangspunktet å selge rundt hundre varer på Amazon, men de har redusert ned til 40 varer for å forbedre lønnsomheten.

Amazon har fortsatt ikke snudd opp ned på det nordiske markedet. Orklas fokus på Amazon handler dermed om de markedene der Amazon dominerer, som USA, Tyskland og Storbritannia.

Den største utfordringen har vært å tilpasse seg Amazons egne logistikktjeneste – Fulfillment by Amazon, som stiller helt andre krav enn når Orkla leverer til store nordiske kjeder innen detaljhandelen.

Hør også på Amazon-aggregatoren Go North sikter mot milliarden innen tre år

Del artikkel: