Prisjakt slapp i dag sin første utgave av Forbrukerkompasset i Norge - en ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresse. Blant funnene i denne utgaven ser vi blant annet at nærmere én av fire nordmenn fremdeles har gode muligheter til å bruke penger på fysiske varer det neste kvartalet.
Den norske kjøpekraften skal være betydelig høyere enn i Sverige, hvor Prisjakt lanserte Forbrukerkompasset, Konsumentpassen på svensk, i januar i år.
I rapporten tar Prisjakt for seg forbrukertrendene som vil råde i årets siste kvartal som jo for mange er den tiden viktigste salgsperioden i året. Vi runder av to annerledes år under pandemien, med et år som er preget av krig i Europa, økte kostnader og historisk lav forbrukertillit. Så hvordan ser de neste månedene ut?
Kjøpekraftindeksen ligger på et noe lavt nivå på 6,5. Samtidig sier 37 prosent av forbrukerne at de har gode muligheter til å handle fremover. Det er enkelte grupper og kategorier som er av større interesse. Vi går høysesongen for netthandel i møte med store begivenheter som Singles Day, Black Week og julehandelen.
Ut i fra samtaler med butikker og vår egen data, er lagerstatusnivåene betydelig høyere nå sammenlignet med fjoråret. Dette tyder på at mulighetene for de gode tilbudene fra butikk til forbruker er bedre i år enn i fjor, sier Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt, i rapporten.
Reina råder butikkene til gjennomføre målgruppeanalyser og sette seg inn i forbrukernes situasjon. Slik kan de gode tilbudene fortsatt nå forbrukerne.
Tilbudsdagene er en god anledning til å forme budskap om at det kan være bra å handle mens prisene er ekstra gode. Energieffektive varer til husholdningen er spesielt interessante i en tid med høye strømpriser.
Jula kommer uansett
På grunn av et strammere budsjett er det nok mange som er nøyere med julehandelen i år. Det forventes at flere forbrukere legger julehandelen til tilbudsdager og -uker, og Reina mener derfor butikkene bør være klare i sine markedsføringsstrategier.
En seirende strategi vil være å file på budskapet og vise forståelse for forbrukerens situasjon. Vis de gode tilbudene og hjelp forbrukeren handle julegavene sine uten stress, billigere og tidligere enn normalt, sier Reina.
Kjøpekraften er dessuten tydelig svingende innenfor de ulike bransjene. For møbler og innredning er kjøpekraftindeksen på hele 7,3 og i mote, klær og tilbehør er den 7 blank. Hele 48 prosent av de norske forbrukerne planlegger å handle i den sistnevnte kategorien.