Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

De overvåker nettbutikkenes prisøkninger – pilene peker rett opp

Anders Åberg til venstre og Vetle Leinonen-Roeim til høyre, gründerne bak Reprice.
Foto: Reprice
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Må jobbe mer aktivt med priser nå enn tidligere."

ANNONSE

Reprice har holdt et øye med prisjusteringene i de norske nettbutikkene gjennom året. Med sitt egetutviklede verktøy monitorerer selskapet daglig priser på inntil en halv million produkter.

Utviklingen som sees fra 1.januar i år til og med 31.oktober, viser en tydelig og relativt sterk prisøkning hos norske nettbutikker gjennom hele 2022. Indeksen, som startet på 100 den 1.januar 2022, peker jevnt oppover. Hittil i år har prisene steget 10,7 prosent.

Vi hører nettbutikkene rapportere om sterkt økende kostnader og pressede marginer, samtidig som konkurransen på pris er hard. Nettbutikkene må jobbe mer aktivt med priser nå enn tidligere for å finne ut hvilke produkter de kan øke prisene på uten at de taper omsetningen, forteller Anders Åberg, daglig leder i Reprice, til Ehandel.

Det er fire måneder som skiller seg ut hvor nettbutikkene virkelig har skrudd til prisene. I månedene mai, august, september og oktober er prisene økt med henholdsvis 1,75 prosent, 1,4 prosent og 2,25 prosent nå i oktober. Prisøkningene har altså akselerert etter sommeren.

Prisene har steget med over 10 prosent i perioden 1.januar til 31.oktober i år.

 

 

Reprice, som har over 30 norske nettbutikker på kundelisten, har store ambisjoner om vekst og vil fortsette å ta tempen på prisjusteringene i det norske markedet når vi går inn i årets travleste handlemåneder.

Vi har fått inn nye investorer og skal i 2023 satse internasjonalt. Vi har også nylig ansatt en kommersiell leder med lang erfaring fra netthandel som skal lede satsingen. Målsetningen er å få et solid fotfeste i Europa neste år og samtidig befeste posisjonenvår  som den ledende aktøren på prisoptimalisering i Norge, avslutter Åberg.

Del artikkel: