Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Agenturet som har holdt på i 20 år: “Vekst i seg selv er ikke et mål”

Brødrene Mats og Kyrre Alver v/Blender Agency.
Foto: Blender Agency
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Det handler om merkevarer med et formål."

ANNONSE

Blender Agency har vært et av Nordens ledende moteagenturer i snart 20 år. Kundelisten teller 400 av det de selv kaller de beste butikkene, også i Norden.

Siden oppstarten i 2003 har selskapet jobbet med over 100 internasjonale varemerker, og vi har tatt en prat med Mats Alver, partner i Blender Group.

Hvem er Blender Agency og hvordan jobber dere for å bli ledende i Skandinavia?

Vi arbeider i high-end segmentet, og varemerkene vi representerer finnes i alle de viktigste globale markeder. Vårt utgangspunkt for Blender er å samarbeide med varemerker som har lik filosofi som oss. Det handler om produktet i fokus, i form av kvalitet. Det handler om merkevarer med et formål, utover å produsere mest mulig, og billigst mulig, forteller Alver til Ehandel.

Foruten en liten dipp i 2020 omsetter Blender Agency for rundt 30 millioner kroner årlig. I 2020 endte omsetningen på litt over 20,5 millioner kroner.

Hvordan jobber dere for å vokse samtidig som dere er lønnsomme?

Vekst i seg selv, er ikke et mål for oss. Det skjer uansett organisk ved at vi jobber med solide merkevarer, som vi over tid bidrar til å styrke posisjonen til i markedet. Vi har en portefølje av merker med ulikt potensiale for vekst, og vi er flinke til å være tålmodige eller fremoverlente, basert på det individuelle merkets posisjon, ønsker, og potensiale. Et ungt merke kan ofte bli sårbare ved rask vekst, da bakenforliggende infrastruktur som produksjon eller logistikk, ikke alltid er på plass. Da kan en risikere å miste tillit i markedet, selv om utgangspunktet var et bra og spennende produkt, sier Alver, før han uttaler videre:

I forhold til lønnsomhet, så er vår historiske posisjon som et rent agentur, relativt enkel. Du selger varene 6 til 8 før de leveres i butikk, hvilket betyr at du i slutten av februar kjenner inntektene dine for resten av året. Vi har stort sett tatt siste avgjørelse på investeringer etter dette, som gir god styring.

Nysgjerrig på nyskapninger

Selskapet har ifølge Alver alltid vært nysgjerrige på hva som rører seg rundt om i verden. Under pandemien startet de med distribusjon, og etter en stund ble det avgjort at de ønsket å gå til anskaffelse av Autostore-anlegget Pio.

Blender startet såvidt med distribusjon under Covid, samtidig som de to norske merkene vi er medeier i, FWSS og Cala Jade, flyttet ut av sine 3PL løsninger. Vi satt opp et manuelt lager, og brettet opp ermene, for å sikre lønnsomhet. Det var aldri ment å være en langsiktig løsning, men en for å holde oss flytende i ekstremt usikre tider.

Gjennom gamle kjente, kom vi tidlig i kontakt med PIO, som pirret nysgjerrigheten vår. Samtidig som dialogen pågikk, signerte vi nye kontor-og showroom lokaler. Med en langsiktig leiekontrakt, ble avgjørelsen om å gå videre med PIO tatt. Det kjentes ut som et grep for to, tre år frem i tid, slik vi liker. Samtidig et grep som tvang oss til å ta grep i vår back-end, og skape et digitalt set-up som er rigget for vekst. Vår styrke ligger ikke naturlig i å drive lager og logistikk, og det kjennes helt riktig ut å få inn PIO som et verktøy for effektivitet, kontroll og økt kundeservice, sier Alver.

AutoStores søsterselskap

Pio er heleid av AutoStore og retter seg mot et annet marked enn det partnernettverket som eksisterer hos AutoStore i dag. Magne Hatteland, VP & Head of Pio, forteller til Ehandel at Pio ikke er en konkurrent til partnerne, men en ny satsing.

Ved å gjøre robot-lagerautomatisering tilgjengelig, skaper Pio en fremtid der uavhengige e-handelsbedrifter kan ta tilbake kontrollen og konkurrere på like vilkår. Noe som ikke bare vil komme kundene til gode, men til syvende og sist vil bidra til mer valgfrihet for oss alle som forbrukere, sier Hatteland, som legger til at mottakelsen har både i Norge og internasjonalt vært svært positiv.

Del artikkel: