Aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden - som ble satt på samme dag i fjor.
Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
"Rundt tre ganger så stor"
Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.
Antall tilbud økte også kraftig sammenlignet med fjoråret, meddeler Klarna. Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.
Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier Thomas Elvestad.