Hvordan maksimere salget i intense salgsperioder som Black Week? Og kanskje spesielt i disse tider hvor omverdenen er litt skjelven. Det er noe SEM-ekspert Karl Lindberg forhåpentligvis kan svare på.
Vi har sett veldig sterke resultater under Black Week for flertallet av våre kunder, selv under de nåværende omstendighetene, sier Karl Lindberg ved byrået AdRelevance, til Ehandel.
Som med de fleste ting, sies tidlig forberedelse å være nøkkelen.
Rett etter Black Week 2021 gjorde vi en grundig evaluering, og satte allerede da en første plan for 2022. I august begynte vi å planlegge skarpt for 2022 og hadde strategi, mål, kampanjer og alt annet planlagt og klart i god tid, sier Karl Lindberg.
Han trekker blant annet frem viktigheten av å sette lønnsomhetsmål i form av ROAS (Return on Ad Spend), Cost of Sale eller POAS (Profit On Ad Spend). Men det er også viktig å følge godt med på hva som skjer i Googles system, som ikke alltid fungerer som det skal.
Vi hadde sanntids-ROAS-overvåking. Dataene i Google Ads-verktøyet kan forsinkes, og når de oppdateres kan det være for sent å reagere på det. Ved å følge resultatene i Google Analytics og et Business Intelligence-verktøy kunne vi se dataene mer effektivt, og gjøre raskere justeringer basert på dem, sier Karl Lindberg og legger til:
Da vi så ROAS øke, økte vi gradvis budsjettet og trafikken for å maksimere salget.
Karl Lindberg forteller oss at dersom ROAS er klart høyere enn de fastsatte lønnsomhetsmålene, betyr det sannsynligvis at du er for passiv og det er rom for å hente hjem mer salg.
Husk at for "god" ROAS kan bety å legge igjen penger på bordet. Vi jobbet med sesongjusteringer for å øke forventet konverteringsrate, og dermed kunne være mer aggressive under Black Week. Vi fulgte opp veldig nøye, og justerte når vi så om vi havnet for høyt eller lavt.
"Annonsene kan avvises"
Så hvilke andre triks kan man trenge å bruke før en periode som Black Week?
Godkjenningstiden fra Google kan være lengre, så vi lastet opp annonser i pausemodus en uke i forveien for å sikre at de blir vurdert og godkjent. Vi brukte også nettstedkoblinger og kampanjeutvidelser for å virkelig fremheve kundenes tilbud.
Karl Lindberg presser også på for å sjekke at produktflytene fungerer som de skal. Noe som ellers kan føre til at annonser blir nektet.
Vi synkroniserte slik at når prisene er oppdatert på kundenes nettside, lastes feeden umiddelbart ned etterpå i Google Merchant Center. Vi sjekket også at prisen vises riktig gjennom Google. Hvis du ikke gjør det, kan annonsene bli avvist av Google på grunn av feil pris, og det vil være en dårlig kundeopplevelse.
Du kan også forberede deg slik at salgsprisene for produktene dine hos Google er klare i god tid før Black Week, og dermed unngå problemer tett på salgsfesten.
Ved å bruke "sale price effective date" kan du på forhånd se når en salgspris er aktiv. På den måten kan du laste opp "sale price" og "sale price effective date" i god tid før Black Week. Slik sørger du for at den kommer riktig inn i feeden, og den reduserte prisen vises kun i kampanjeperioden.