Ifølge Klarnas årlige nye trendrapport «The Checkout» har mote inspirert av 1700-tallet og tidlig 2000-tallet hatt en markant salgsøkning i løpet av året. Vintage tech har også blitt langt mer populært – både globalt og i Norge.
Å hente inspirasjon fra tidligere tider er ikke noe nytt, men det sterke nostalgi-stempelet som har vært på årets trender er bemerkelsesverdig. Med en verden som er i endring, kan det virke som om mange har flyktet til et bedre sted - som en motsats til hverdagen. Det er tydelig at mange har vendt seg mot produkter som minner dem om gladere og mer bekymringsløse tider, sier trendeksperten, Agus ‘The Algorythm’ Panzoni. Hun har samarbeidet med Klarna om rapporten.
I den globale betalings- og shoppingløsningens trendrapport, har de identifisert fem tydelige globale shoppingtrender i 2022:
1. Vintage tech: Dette er teknologiprodukter som er enklere og mer pålitelige – som øretelefoner med ledning. I februar 2022 økte det globale salget av disse med hele 317 prosent sammenlignet med en gjennomsnittsmåned i 2021 ifølge Klarnas shoppingindeks. Enkle mobiltelefoner økte også med 81 prosent i februar i år.
2. Hyperfemininity: Barbiecore, Bimbocore og Balletcore er eksempler på den andre trenden i Klarnas globale shoppingtrendrapport. Etterspørselen etter rosa produkter, som for eksempel rosa cargobukserr økte med hele 126 prosent i august i år. Ballerinasko (+93 %) og neglediamanter (+55 %) er også eksempler på denne globale trenden.
3. Y2K: Fashion fra tidlig 2000-tallet har for alvor trendet så langt i år. Salget av joggedresser i velur har i enkeltmåneder økt kraftig globalt (+134 %). Det samme har også armybukser (+113 %) og Lip Gloss (+ 83 %).
4. Counterculture: Med røtter i 80-, 90- og 2000-tallets ungdomsbevegelse og musikk som Goth, Grunge og Pop-punk er dette en trend som for alvor er tilbake igjen.Trenden eksemplifiseres med en kraftig global økning i salget av blant annet skateboards (+143 %), chunky boots(+ 57 %) og maxiskjørt (+ 84 %).
5. Regencycore: Dette er stiler som er inspirert av viktoriansk-tid og Regency-perioden.Salget av både korsetter (+117 %) og operahansker (+56 %) er eksempler på produkter som har latt seg inspirere av denne tidsepoken.
Ifølge Panzoni har også større populærkulturelle øyeblikk vært avgjørende for shoppingtrendene de har sett i 2022.
Nostalgiske trender er ikke bare synlig i shoppingtrendene, men sees også igjen i populærkulturen: Hyperfeminitet i den kommende Barbie-filmen, Regency Core i Netflix-serien Bridgerton og counterculture som i den siste sesongen av «Stranger Things.»
Les trendrapporten «The Checkout» her.