Nordmenns handlevaner er i endring – økte priser pÃ¥ strøm, drivstoff, mat og renter gjør at de fleste lommebøker er blitt slankere den siste tiden.Â
Det gjør at mange bremser forbruket sitt der de kan. En fersk undersøkelse som Bring har gjort blant nordiske forbrukere, viser at over 60 prosent planlegger Ã¥ redusere innkjøpene sine framover. Det er særlig i kategoriene klær og møbler at mange nÃ¥ kutter ned.Â
MÃ¥ tilpasse seg en ny hverdag
Funnene fra Bring Research er i trÃ¥d med trenden NHO nÃ¥ opplever.Â
– Vi ser at økte renter, høy prisstigning og vridning av kjøp fra varer til tjenester etter pandemien gjør at vi kjøper mindre varer, og særlig av det vi ikke mÃ¥ ha, oppsummerer Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig i NHO Service og Handel.Â
Det gjør at bransjene som selger helt nødvendige varer, for eksempel mat, vil klare seg bedre i tiden framover. Aktører som selger kapitalvarer, som elektronikk, møbler, reiser og oppussingsprodukter, kommer til Ã¥ fÃ¥ et mer utfordrende Ã¥r, spÃ¥r Rekdal. Â
– Da blir det avgjørende for varehandelen Ã¥ tilpasse seg den nye hverdagen, bÃ¥de nÃ¥r det gjelder produktene du tilbyr, og nÃ¥r det gjelder god butikkdrift. For nÃ¥r kostnadene stiger og volumet faller, blir det ogsÃ¥ mer krevende for butikkenes bunnlinje, fastslÃ¥r han.Â
«Bloddopet» på koronaeffekten
Hekta pÃ¥ tur, som selger turutstyr pÃ¥ nett, merket at markedet hardnet til allerede i januar. Kontrasten til de eventyrlige netthandelsÃ¥rene under pandemien, ble dermed stor.Â
– Vi var bloddopet på koronaeffekten, og var blitt vant til at alt gikk av seg selv. I begynnelsen ble vi litt handlingslammet, og brukte noen måneder på å furte, forteller Rune Kjeldsen, daglig leder i Hekta på tur.
– SÃ¥ bestemte vi oss for Ã¥ trøkke til, og laget en plan for Ã¥ fÃ¥ opp aktivitetsnivÃ¥et.Â
Det har gitt solide resultater for familiebedriften med 13 ansatte: I tredje kvartal hadde de en økning i omsetningen pÃ¥ 18 prosent, sammenliknet med fjorÃ¥ret.Â
Furteperioden er over, sier Rune Kjeldsen, daglig leder i Hekta på tur. Nå har vi en plan og er godt rustet for tiden som kommer.
– Jeg tror smÃ¥ virksomheter som oss har en fordel nÃ¥. Vi kan omstille oss raskere og være mer pÃ¥ hugget – og det er en mulighet vil skal gripe. PÃ¥ en eller annen fandenivoldsk mÃ¥te gleder vi oss til de neste to Ã¥rene, selv om vi vet at de blir tøffe, sier Kjeldsen, og legger til:Â
– Jeg er helt sikker pÃ¥ at vi kommer styrket ut av dette, og at vi kommer til Ã¥ stÃ¥ igjen med en mye bedre organisasjon.Â
Dette er Hekta pÃ¥ turs beste tips for vanskelige tider:Â
- Selg aktuelle varerÂ
NÃ¥r folk dropper produkter som de ikke har et konkret behov for, er det desto viktigere Ã¥ treffe forbrukeren med aktuelle varer.Â
– En stor fare er at du prøver Ã¥ selge «jordbæra du har». Er det ikke glatt, selger vi ikke brodder. Noen virksomheter innfører innkjøpsstopp i trangere tider – men da kan du like godt legge ned. Ã… slutte Ã¥ selge varer som kunden etterspør, er Ã¥ sage av greinen du sitter pÃ¥, mener Kjeldsen.Â
At folk ikke kjøper varer som de ikke egentlig trenger, er samtidig en trend han ønsker velkomme, og som han tror er kommet for Ã¥ bli.Â
– Skal vi ha en klode i framtiden, kan du ikke kjøpe en skalljakke hvert Ã¥r. Stadig flere blir bevisste pÃ¥ Ã¥ kjøpe kvalitet, og Ã¥ vedlikeholde og reparere produktene.Â
- Ikke spar på markedsbudsjettet
Du kan spare pÃ¥ alt mulig annet, men nÃ¥r kampen om kundene er stor, mÃ¥ du synes i markedet, understreker Kjeldsen – som selv øker markedsbudsjettet med 20 prosent neste Ã¥r.Â
– I tillegg sparer kanskje konkurrentene pÃ¥ markedsbudsjettet, slik at du fÃ¥r enda mer igjen for pengene, pÃ¥peker han.Â
Han trekker også fram SEO – søkemotoroptimalisering – som viktig å sette av ressurser til.
– Alle som driver nettbutikk, mÃ¥ ta jobben med SEO alvorlig, og jobbe med Ã¥ være synlig og søkbar. «Den beste plassen Ã¥ gjemme et lik er pÃ¥ side to i Google-søket." smiler han.Â
Bli med daglig leder i Hekta på tur, Rune Kjeldsen, inn på lageret og hør han fortelle hvilke grep bedriften har tatt for å ruste seg for tøffere tider.
- Gi kunden verdifullt innhold i sosiale medierÂ
Ã… være til stede i sosiale medier er viktig, men det holder ikke kun Ã¥ pushe produkter, poengterer Kjeldsen.Â
– Du mÃ¥ gi mottakeren noe av verdi, og hele tiden tenke over hvorfor noen skal gidde Ã¥ se pÃ¥ det du poster. Det kan eksempelvis være at de blir underholdt, at de drømmer seg bort, eller blir opplyst om noe relevant.Â
Hekta pÃ¥ tur deler blant annet «torsdagstips» i sine kanaler. De har ogsÃ¥ lansert «Hekta pÃ¥ tur-akademiet», hvor de gir leserne nyttige fagrÃ¥d om hvordan man velger riktig turutstyr.Â
- Ha jevnlige tilbudÂ
NÃ¥r folks lommebøker er slunkne, er gode tilbud desto viktigere.Â
– Ikke vent pÃ¥ Black Friday – ha jevnlige kampanjer, rÃ¥der Kjeldsen.Â
Da er det avgjørende Ã¥ finne ut hvilke varer det er viktig Ã¥ være konkurransedyktige pÃ¥, og Ã¥ sette ned prisen pÃ¥ akkurat dem, ikke pÃ¥ alle de andre.Â
– NÃ¥r det gjelder kapitalvarer, tror jeg det er smart Ã¥ markedsføre produktene som ikke koster sÃ¥ mye. Ikke markedsfør TV-en til 20000 kroner, bruk heller tiden pÃ¥ den til 5000, eksemplifiserer han.Â
- Ikke glem sortimentsutvikling
Selv om tidene er tøffe, mÃ¥ du ikke glemme Ã¥ søke etter nye, spennende varer. Jo mer du utvider sortimentet ditt, desto større blir ogsÃ¥ totalmarkedet, minner Kjeldsen om.Â
I november i fjor lanserte de Hekta pÃ¥ jakt, som har vært en vellykket satsing.Â
– Her er 80 prosent av varene Hekta pÃ¥ tur-varer, men vi har tatt bort produktene som ikke er relevante for en jeger, og lagt til nye jakt-produkter, forteller Kjeldsen.Â
Han liker Ã¥ sammenlikne markedet med en fotballbane.Â
– Dersom bedriften min er en A4-side pÃ¥ den banen, har jeg fortsatt mye Ã¥ ta av, ogsÃ¥ hvis den banen blir mindre. Jeg kan ogsÃ¥ gjøre fotballbanen større ved Ã¥ utvide sortimentet.Â
 Få tips til hvordan nettbutikken din kan vokse her
Stadig bedre kundeopplevelse
Hekta pÃ¥ tur holder til pÃ¥ nabotomta til Posten og Brings terminal i Stokke, og har hatt et godt kundeforhold siden 1988.Â
– Bring er løsningsorienterte, lytter og har en høyere kvalitet enn konkurrentene, sier Kjeldsen.
De har blant annet fÃ¥tt pÃ¥ plass en ekspresslevering for Østlandet, som mange kunder lar seg begeistre av: For bestillinger gjort før kl. 11, kommer pakken pÃ¥ døra med Bring Ekspress samme kveld.Â
– At vi hele tiden streber etter å gi kundene en enda bedre opplevelse, er helt nødvendig for å lykkes, konstaterer han.