Når forbrukere verden rundt strammer inn livreima, må butikkene legge vekt på å gi konkurransedyktige kundeopplevelser for å lykkes i årets julehandel.
nShift, den verdensledende aktøren innen parcel delivery management-programvare, har satt sammen en liste over hvordan butikkene kan bygge opp kundelojaliteten i tiden frem mot jul og etterpå.
På denne tiden av året øker gjerne handelen og pengebruken betydelig, inn mot høytiden som står foran oss. Men økonomisk utrygghet fortsetter å gjøre forbrukerne usikre. Undersøkelser fra PwC viser den generelle følelsen hos forbrukerne, altså holdningene og optimismen blant dem, er dårligere enn i begynnelsen av pandemien.[1] Levekostnadskrisen preger fortsatt bildet.
Veiledningen fra nShift handler om hvordan butikker og nettbutikker kan vinne kundene tilbake i tiden frem mot jul, og inneholder følgende oppfordringer:
- Sett riktig pris – når du vurderer kundens prissensitivitet, bør du tenke på mer enn bare produktet i seg selv. Flere fraktalternativer kan for eksempel utgjøre en stor forskjell når det gjelder å få kjøpet i havn. Noen av kundene vil godta lengre leveringstid hvis prisen blir lavere. Andre vil betale mer for levering neste dag.
- Kommuniser om det som er relevant, hele tiden – en god kundeopplevelse tar ikke slutt når kunden klikker på «Kjøp». Behovet for informasjon og oppdateringer blir stadig større. I usikre tider kan butikkene tilby kundene trygghet ved å holde dem oppdatert om fremdriften for kjøpet, enten gjennom oppdateringer eller ved å la kundene sjekke selv.
- Forsikre deg om at varene blir levert – dårlige leveringer ødelegger kundelojaliteten. Butikkene må sørge for at de er oppdatert på hvor godt alle transportørene de bruker, fungerer.
- Tilby gode returvilkår – ordentlige regler for retur bidrar til flere salg. Det er avgjørende å sørge for at prosessen er enkel for både kunder og lagre.
Richard Anderson, kundesjef i nShift, sier: «På denne tiden av året må kundene være tryggere enn ellers på at de får tak i det de ønsker, når de ønsker det. De som har positive opplevelser, vil gi anbefalinger til vennene sine. De som ikke har det, vil lete videre etter bedre alternativer. Leveringsopplevelsen er i større grad enn noen gang en avgjørende del av kundeopplevelsen.
nShift er den verdensledende aktøren innen parcel delivery management-programvare.» De hjelper butikkene med ende-til-ende-opplevelser fra betaling til retur. nShift bidrar til å skape kundeopplevelser som fører til salg, bygger opp merkevarens rykte og kundelojalitet, og gir bedriften nødvendig data og innsikt for å vokse.
Last ned hele veiledningen: «Four ways to create a competitive customer experience this Christmas»
[1] https://www.pwc.co.uk/industries/retail-consumer/insights/consumer-sentiment-survey.html