I 2013 lanserte Amazon en litt annerledes satsing kalt AmazonSmile. Ideen var å samle inn penger til veldedighet ved å handle på Amazon, selvfølgelig.
Løsningen var imidlertid ganske interessant, da Amazon rett og slett lanserte en ny side, smile.amazon.com, hvor man kunne handle som vanlig, men hvor 0,5% av prisen på varene deretter ble donert til ulike veldedige organisasjoner.
Hele prosessen skulle altså være svært friksjonsfri og ingen ekstra kostnader skulle legges til prisene. Det hele så ut til å gå bra i starten, og i 2017 hadde AmazonSmile samlet inn rundt en halv milliard kroner til veldedighet. Og i dag på siden fremgår det at de har donert 4 milliarder kroner ($400M) til ulike organisasjoner.
Nå meddeler Amazon at tiden er inne for AmazonSmile. Tjenesten vil bli stengt helt 20. februar i år.
Vi vil fortsette å drive og investere i andre områder der vi har sett at vi kan gjøre en meningsfull forandring. Fra å bygge billige boliger til å gi tilgang til datavitenskap for studenter i underbetjente samfunn, til å bruke vår logistikk infrastruktur og teknologi for å hjelpe samfunn som rammes av naturkatastrofer, skriver netthandelsjætten i et brev til sine AmazonSmile-kunder.
Amazon hevder at det er for mange veldedige organisasjoner i verden, "mer enn 1 million globalt" og dette har gjort at AmazonSmile-pengene ikke har vært langt nok i mange tilfeller.
Vår evne til å påvirke ble ofte for begrenset, sier netthandleren.
Flere veldedige organisasjoner har naturligvis vært avhengige av en kontinuerlig tillegg fra AmazonSmile, og disse vil nå motta en engangsdonasjon fra Amazon som tilsvarer tre måneders inntekter fra tjenesten i 2022.