PostNord satser stort på å redusere sitt CO2-utslipp og har som mål å være fossilfrie i 2030. Logistikkgiganten har tidligere startet samarbeid med ulike e-handlere, inkludert Zalando og Apotea, der elektriske lastebiler vil kjøre pakker mellom ulike logistikkentre og pakketerminaler.
Da Postnord i forrige uke slapp sin siste kvartalsrapport, kunne man også lese at selskapet vil investere i ytterligere 382 elbiler i ulike størrelser, fra distribusjonsbiler til lastebiler, samt 75 biogassdrevne lastebiler.
Nå kunngjør Postnord at de også vil fortsette utbyggingen av sine solcelle-drevne lagerbygninger i Norrköping. Målet er at minst 10% av all elektrisitet som forbrukes i Postnords terminal i Norrköping skal være egenprodusert innen 2025.
Vi vil bidra til bærekraftig utvikling av logistikkbransjen og en viktig del av det arbeidet er å arbeide for økt bruk av fornybar energi i vår virksomhet, sier Jonas Kolehmainen, administrerende direktør for Postnord TPL.
Strøm til 1 200 hus
Postnord TPL har siden 2020 installert solceller på eksisterende lagerlokaler og tilpasset alle nye bygninger slik at det kan monteres solceller. I dag har syv av terminalene solceller på taket, og den som blir størst, bygges altså nå i Norrköping.
På et område som er på størrelse med seks fotballbaner skal 45 000 kvadratmeter solpaneler installeres, og med en effekt på 6,3 MWp blir det en av Nordens største takmonterte solcelleparker.
Anlegget vil årlig produsere 6 GWh, noe som tilsvarer strøm til 1 200 hus i ett år. Postnord TPL vil kjøpe strømmen de forbruker gjennom en el-handelsavtale, og resterende vil bli solgt til strømnettet. På denne måten gir området en økt tilgang til grønn strøm.