Det er gründeren Hege Rivedal Ødegaard som står bak abonnementstjenesten Stas for barn. De siste årene har flere leiekonsepter for klær fått medfart og ridd den grønne bølgen på vei mot å bli stødige og velfungerende konsepter.
Stas for barn retter seg mot småbarnsforeldre som vil spare tid, penger og miljøet. Nå har de dessuten fått med seg fysikeren og TV-profilen Selda Ekiz som ambassadør og medeier – og henter nærmere 3 millioner i kroner gjennom Folkeinvest.
Emisjonen som lukkes i dag viser i skrivende stund at selskapet har hentet rett over 2,8 millioner kroner. Dette etter at fristen for å tegne ble utsatt en drøy uke.
Det har gått noe seinere enn forventet, men mye er nok grunnet emisjonen åpnet rett på nyåret. Det krever en del å få synliggjort kampanjen, sier Amanda Røsstad-Larsen, daglig leder i Stas for barn, til Ehandel.
Hun legger til at rundt 70 prosent av investorene er kvinner. På lik linje med ambassadør og medeier Ekiz er det nok mange småbarnsmødre som merker behovet for å kjapt kunne ha tilgang til nye størrelser etter hvert som de små raskt vokser ut av klærne.
Vil styrke lager og logistikk
Emisjonskapitalen skal brukes til å videreutvikle nettside, CRM-systemer, forbedre lager- og logistikkløsninger samt vaskeritjenester.
Spesielt forbedringer av lagersystemet vil komme godt med i det selskapet beskriver som en økende kundemasse. Vi lever tross alt i et land hvor innbyggerne oppfordres til å føde flere barn, og ikke minst hvor den grønne bevisstheten stadig blir større.
Et barn vokser ut av hele åtte størrelser i løpet av ett år. I Norge blir det født over 50 000 barn hvert år, og disse barna trenger å kle seg i noe mer enn naturens egen drakt. STAS ønsker å bidra til å nå bærekraftsmålene – uten at det skal gå på bekostning av kvalitet, tid og komfort, sier gründer og eier, Hege Rivedal Ødegaard, i en pressemelding.
Kapitalen skal også på sikt brukes til å etablere et større team samt utvikle plattformen for videre abonnenter i flere land.
Ambisjoner om å vokse
Til tross for en nedgang i resultatet fra 2021 til 2022 mener selskapet å være rigget for vekst i årene som kommer.
Selskapet har en lang fase bak seg med mye utvikling, undersøkelser, etablering av CRM og nettside og testing som naturlig nok har gitt selskapet negative resultater historisk. Stas har ambisjoner om å vokse og videreutvikles, hvor også inflasjon og risikoen knyttet til selskapets utvikling er tatt i betraktning. Hovedfokuset i månedene og årene som kommer er markedsføring, kontinuerlig forbedring av CRM og IT systemer, varebeholdning og etablering av et større team som kan bidra til å takle høyere vekst. Budsjettene baseres på det vi hittil har erkjent og fremtidige prognoser, skriver selskapet.