Logistikkselskapet kan skilte med nok en rekord i boka. Helthjem leverte 2 millioner pakker med gjenbrukte varer mellom privatpersoner i 2022.
Rekorden på 2 millioner bruktpakker skal ifølge selskapet være bestenotering blant distributørene i Norge, deriblant Posten og Postnord.
Dette er gøy! Tallene viser et tydelig skifte i handlemønsteret: det selges og kjøpes mer brukt enn noen gang før og vi merker nå en klar trend blant folk flest, sier ansvarlig for konsumenttjenester i Helthjem, Anne-Stine Talseth, i en pressemelding.
Markedet for kjøp og salg av brukte varer er i sterk vekst i Norge, markedet som ifølge denne miljørapporten er dårligst i Europa på sirkulærøkonomi. Det betyr mye rom for vekst i årene som kommer.
Derfor er det kanskje ekstra gledelig at pilene på dette området peker oppover. Jeg tror både økt bevissthet rundt mer bærekraftig handel og strengere prioritering i egen økonomi gjør at varene som handles nå gis et lengre liv enn før.
Ekstra trykk under Black Week
Under årets store handleuke, Black Week, sendte Helthjem 80 prosent flere bruktpakker sammenlignet med samme uke i fjor. Gjennom det siste halvåret har de doblet veksten i leveringer av bruktpakker mellom privatpersoner.
Det er tydelig at vi handler på en annen måte enn før og fokuserer mer på brukte varer. Til nå i år er vi opp over 30 prosent i volum mot samme tid i fjor, sier Talseth.
Får medfart av gode samarbeidspartnere
Forbrukere som handler brukt gjennom markedsplassen Finn.no og appene Tise og bookes, kan velge Helthjem i utsjekken. Det merker logistikkselskapet.
Tallene våre viser at utover Helthjem.no er Finn.no, Jenny Skavlans Tise og Bookis de klart største partnerne våre. Spesielt “Fiks Ferdig”-løsningen på bruktmarkedet til Finn har gitt oss ekstra fart. Skal heller ikke glemme utfordrerne Fjong og ReLi som driver med utleie av klær, sier Talseth.
Kaprer andeler
Totalt for fjoråret sendte Helthjem i overkant av 15 millioner netthandelspakker i Norge. I fjerde kvartal hadde selskapet en volumvekst på 12 prosent mot samme periode året før, og Black Friday ble den største enkeltdagen med over 100.000 bestillinger.
I 2022 startet 80 nye nettbutikker opp med Helthjem-løsningen i utsjekk, hvilket naturligvis gleder Talseth og Helthjem-teamet.
Selv om kjøp av nye varer fortsatt er det mest vanlige ved typisk netthandel, ser vi nå at flere og flere legger til rette for brukthandel. Vi kommer helt sikkert til å se flere nettbutikker som satser mer på dette i tiden som kommer. Det er et enormt potensial i dette markedet, avslutter Talseth.