Forrige uke tok Ehandel en prat med flere av de nominerte til årets butikker i Netthandelsprisene. Den årlige konkurransen arrangeres av Posten og Bring som i år har samlet et godt knippe fageksperter til juryen.
Kristin Dahl Hoffmann, juryleder og direktør Marketing E-handel og Logistikk i Posten Norge, forteller om prosessen hvor juryen har gått fra rundt 1400 nominerte til 9 finalister i kåringen av Årets Nettbutikk i kategoriene omsetning under 50 millioner kroner, omsetning mellom 50-500 millioner kroner og til sist omsetning over 500 millioner kroner.
Alle finalistene er veldig gode nettbutikker og vi har hatt en grundig vurdering med mange butikker i bildet. Vi startet på over 1400 men har gått grundigere inn i underkant av 200 nettbutikker. Vi startet bredt og har etter hvert testkjørt 17 nettbutikker under peak nå før jul. Da stresstestet vi nettbutikkene i den mest hektiske perioden i året, sjekket levering, har hatt dialog med kundeservice og returnert produkter fra alle disse 17 nettbutikkene, forteller Hoffmann til Ehandel.
Alle nettbutikkene er vurdert etter de fire hovedkriteriene kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring. Mot slutten av vurderingene er det de finspissede detaljene som avgjør hvem som stikker av med seieren under kåringen den 15. februar. Dette, i tillegg til at finalistene har fått argumentere for hvorfor nettopp de bør vinne prisen.
Vi inviterte alle de ni finalistene til en pitch hvor hver nettbutikk fikk en halvtime til å fortelle om sitt arbeid. Hva har de gjort av endringer det siste året og hvorfor bør de vinne prisen? Vi pirket en del på returløsninger, som sammen med kundeservice kanskje er de største forbedringsområdene. Men så er det noen bransjer som har lite til ingen returer, og da har vi ikke lagt så mye vekt på det. Slike ting kan spille inn når vi stiller de kritiske spørsmålene under pitchen, hvordan de forklarer hvorfor de ikke har gjort det slik eller slik. Det har en god del å si, forteller jurylederen.
De som stikker av med seieren har truffet på alt, garanterer hun. Den 15. februar skal vinnerne presenteres på et fysisk arrangement på Sentralen i Oslo.
Kyndig jury
Juryen består foruten Hoffmann av Arnulf Refsnes, CEO og medgründer av Naardic.no, Monica Solberg, Head of Experimentation i Schibsted Nordic Marketplaces, Finn, Roy-André Tollefsen, Head og eCommerce i Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO i Pearl Convert og Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer av Resonate AS.
Denne gjengen har gått gjennom nettbutikkenes bilder og produkttekster, informasjon om frakt, levering og betaling, samt undersøkt muligheten og kvaliteten på internsøk og filtreringsmuligheter, til eksempel.
Vi har brukt mye tid på dette og jeg kan love at det er gjort en ekstremt grundig prosess. Men vi har også lært enormt mye i denne prosessen, og hatt mange gode diskusjoner i juryen. Vi har ulik kompetanse på jurymedlemmene, slik at vi kan se ulike sider av netthandelen, sier Hoffmann.
Hun forteller videre at de ni finalistene er veldig ulike, de kommer fra ulike bransjer og har ulike målgrupper. Til felles har de at de alle scorer like godt på de fire hovedkriteriene. Her kan du lese hva finalistene selv tenker om kåringen.