Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Disse trendproduktene ble årets Valentines-vinnere

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

En voksende netthandelskategori, sier markedsdirektøren.

ANNONSE

Klarna har gjennomgått statistikken og hentet frem de produktene som har trendet mest innen i dag, Valentinsdagen. Samtidig som erotiske artikler og sexleketøy holder seg på et høyt nivå, lik som i fjor, har salget av stearinlys, duftspredere og pysjamaser hatt en kraftig salgsøkning.

Sexleketøy og erotikk var spesielt under pandemien en voksende netthandelskategori, og da i særlig grad opp mot Valentines. Det er en trend som vi ser har fortsatt i år - hvor kategorien har solgt like mye som den gjorde i januar i fjor. Samtidig trender andre klassiske gaveprodukter inn mot denne dagen. Alt fra toalettmapper til pysjamaser, duftspredende oljediffusere og forskjellige typer levende lys, med og uten lukt, har mer enn doblet sin salgsandel i perioden, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Ser man på Norgeskartet er det innbyggerne i Vestfold og Telemark som drar i nettsalget for erotiske artikler og sexleketøy, tett etterfulgt av Troms og Finnmark samt Nordland.

I den andre enden av listen er Oslo, hvor hver enkelt innbygger i gjennomsnitt handlet 23 prosent mindre enn hva det ble gjort på landsbasis.

Vi vet fra tidligere undersøkelser at erotikk og sexartikler er blant de produktene hvor flest nordmenn foretrekker en diskret handleopplevelse på nett fremfor å gå i en fysisk butikk. Samtidig henger ofte forbrukernes valg sammen med hva som er praktisk. Det kan være at tilgangen på de samme produktene i fysisk butikk i Oslo, gjør at de velger å handle der og ikke er så opptatt av diskresjonen, sier Elvestad.

Statistikken viser at salget av forskjellige typer stearinlys økte med 408 prosent i januar i år, mot samme måned i fjor. Salg av oljediffusere økte med 640 prosent.

Salget av pysjamaser økte med hele 787 prosent og gavekort til spa økte med 115 prosent.

Det er selvsagt helt umulig å vite hva som er gaver til Valentines, men sannsynligheten for at det er det – spesielt med så en så kraftig økning på disse produktene er stor. Den kraftige økningen salg av gavekort på spa henger nok også sammen med korona-situasjonen i januar i fjor. Blant produkter som det har gått klart mindre av i år er enkelte typer smykker – både øreringer, armbånd og halsbånd i gull var en klart vanligere Valentines-gave i fjor, sier Elvestad.

Del artikkel: