AI har igjen blitt hett etter stor, global oppmerksomhet rundt chatboten ChatGPT siden slutten av fjoråret.
Nå slenger nettbutikken Care of Carl, som selger tidløs mote for menn, seg med på AI-trenden.
Løsningen innebærer at Binary Brains (leverandøren, red.anm.) skaper salgsprognoser som forutser etterspørselen på helt nye plagg uten tidligere salgshistorikk. Dette for hver artikkel ned på størrelsesnivå, skriver leverandøren i en pressemelding.
Den kunstige intelligensen skal altså kunne regne ut fremtidige innkjøpsbehov og evaluere tidligere sesonger. Formålet er å hele tiden ha kontroll på hvor mye klær selskapet må ha på lager for å minske marginalrisikoen. På sikt skal man dessuten spisse treffsikkerheten ytterligere gjennom å også få oversikt over etterspørselen på hvert enkelt plagg.
Gründet i Borås
Care of Carl ble startet i Borås i 2010. Forretningsidéen har siden den gang gått ut på å selge tidløse kvalitetsklær for menn på nett.
Omsetningen ligger i dag på 400 millioner SEK og selskapet har 100 ansatte. Nettbutikken selger sine varer i hjemlandet Sverige, men også i Norge, Finland, Danmark og Tyskland. Nylig ble Care of Carl den første svenske nettbutikken til å vinne tittelen Årets Nettbutikk under Netthandelsprisene.