Logistikkbedriften NBT satser på netthandel og omnikanal med sine lager og 3PL-tjenester til bedriftsmarkedet. Nå investerer de i et flunkende nytt logistikksenter med Element Logic som Autostore-leverandør.
Selskapet har fra før av 13 terminaler rundt om i landet og omsatte i 2022 for rundt 150 millioner kroner.
Investeringen i AutoStore fra Element Logic er helt i tråd med NBT sin strategi om å være en ledende tilbyder av 3PL-tjenester for bedriftsmarkedet. Autostore blir et viktig tilskudd til vår allerede omfattende virksomhet knyttet til plukk, pakk og transport av bedriftspakker, sier Hjalmar Wiik, Head of Market & Business Development, i en pressemelding.
NBT opplyser at de satser tungt på nye markeder og segmenter. Det nye robotlageret som skal implementeres i deres nye logistikksenter på Kløfta er dessuten spesialtilpasset og inkluderer et fryselager.
Lageret vil huse 18 000 kasser, 16 roboter og 4 karusellporter. Systemet skal være i drift innen september, og det påpekes at det også vil benyttes gjenbruk i dette tilfelle.
Element Logic og NBT er sammen opptatt av bærekraft, derfor er det spesielt interessant at vi her gjenbruker deler fra en tidligere installasjon – selvfølgelig med samme garantier som ved et nytt anlegg, sier Mats Bjerkaas, Managing Director Element Logic Norge.