Finske Musti Group, som driver rundt 250 dyrebutikker i Norge, Sverige og Finland under varemerkene Musti ja Mirri, Musti, Arken Zoo og Djurmagasinet fremstår denne måneden som en steinhard oppkjøper med planer om å styrke en allerede sterk posisjon i Norden.
For knappe to uker siden sikret de seg den svenske pure playeren VetZoo. Nå er det klart at de også kjøper den svenske nettbutikken Animail.
Sterkere på nettbutikk-fronten
Animail ble startet i Sverige i 2007, og har vært til stede i Norge, Finland og Danmark siden 2012. Selskapet har en årlig omsetning på rundt 95 millioner svenske kroner.
Etter oppkjøpet av VetZoo uttalte Musti Group at de ønsket å bli enda sterkere på nett. De legger ikke skjul på at Animail følger i samme fotspor.
Den finske dyrebutikk-kjeden Must ja Mirri, Musti Groups gullklump, er ingen småfisk.
Milliardselskap
Musti ja Mirri omsatte totalt for 154 millioner euro i 2016. Med dagens kronekurs tilsvarer det cirka 1,46 milliarder norske kroner.
- Den siste ukens tilskudd kompletterer vårt allerede sterke nettverk av butikker. Oppkjøpene vi har gjennomført på salgssiden i våre digitale kanaler er for å nå vårt aggressive mål om at 20 prosent av omsetningen skal skje på nett. Gjennom en videre forsterkning av vårt netttilbud står vi bedre rustet for å tilfredsstille alle behov og etterspørsler fra nordiske kjæledyr og deres eiere. Og da snakker jeg både om produkter og tjenester, sier Musti ja Mirris administrerende direktør, David Rönnberg, i en kommentar.