Torsdag åpnet dyrebutikkjeden Musti sin 72. butikk i Norge. Åpningen av butikken i Brumunddal ble en suksess, med over 200 000 kroner i kassa første dag.
Erik Skjærstad, administrerende direktør i Musti Norge, har tidligere uttalt at selskapet satser intenst på omni-funksjoner og en helhetlig kundeopplevelse. På kun ett år har kjeden utvidet med 18 butikker her til lands, og vi var nysgjerrige på hvordan det går med den intense satsingen på omni-funksjoner.
Skjærstad forteller til Ehandel at rundt 20 prosent av deres totale omsetning kommer via netthandel.
Det vi ser er at lojalitetskonseptet vårt, som heter Venn av Musti, klart og tydelig har en stor betydning for trafikken på nett. Det betyr at stadig flere av våre registrerte kundeklubbmedlemmer har forstått at disse fordelene de har i butikk, også er på nett. Noen tenker nok at det er litt andre forutsetninger på nett enn hva det er i butikk, men vi har kommet langt med å utvikle vårt omni-økosystem. Det gjør at flere nå handler like mye på nett som de gjør i butikk. De som handler i begge kanaler er våre mest verdifulle kunder, det ser vi en klar og tydelig tendens til, sier Skjærstad til Ehandel.
Videre kan han fortelle at deres nylig oppgraderte abonnentløsning har fått medvind.
Det vi også ser er at vår abonnementsløsninger vokser kraftig. Det synes vi er kjempegøy, det betyr at folk liker slike løsninger. Vi har godt over 1000 abonnenter i dag. Det er også viktig å si at Musti ikke er en prispresser i bransjen. I og med at vi ikke er det må vi legge innsats i å tilby mer enn bare produkter i butikken. Vi legger innsats i og jobber mye med content, råd og anbefalinger og det gjør at vi også har mye besøk på nett.
Dessuten er Must i prosessen med å bygge opp sine tilbud innen liveshopping. Han forventer at dette er noe som vil ta tid å bli stor på, og påpeker at man ser det i Norge generelt, litt avhengig av segment.
Flere butikker i vente
Når vi spør om hvilke mål Musti har satt seg for ytterligere butikkøkninger er Skjærstad klar på at det vil bli flere, men nøyaktig hvor mange det vil være snakk om, kan han ikke si på tampen.
Det er veldig vanskelig å si. Det vi vet er at vi i Musti har 130 butikker i Finland og er markedsledende med god margin. Det er et land som er veldig likt Norge befolkningsmessig, men vi har nok flere småsteder i Norge. Det begrenser litt hvor mange butikker vi kan sette opp her. Våre aksjonærer har store ambisjoner om at Norge skal bli som Finland i størrelse. Det tror jeg vi skal klare, men om vi skal sette opp 130 butikker er jeg usikker på. Det er likevel ingen tvil om at vi skal åpne flere butikker, Sier Skjærstad.
Én ting er sikkert. Musti lykkes foreløpig godt på mindre steder, som til eksempel Brumunddal hvor en vellykket første salgsdag legger føringene for forhåpentligvis like god tall fremover.
Vi ser at vi kan lykkes veldig godt på mindre steder. Det er sånn vi jobber – antallet butikker er ikke så viktig. Det som er viktig for oss er at vi bygger et økosystem som sørger for at vi er tilgjengelige der folk bor, men også at vi i enkelte butikker kan tilby mer "eksotiske" og annerledes produkter. Nøyaktig antall butikker vi streber mot er ikke så viktig. Det viktige for oss er at vi kan møte flest mulig kunder på tvers av landet, avslutter den administrerende direktøren i dyrebutikkjeden Musti.
Det norske markedet står i dag for 14 prosent av Musti Groups totale omsetning som for regnskapsåret 2022 endte på 4 326 millioner kroner. Det norske markedet leverte altså en netto omsetning på rundt 625 millioner kroner, en økning på 38,7 prosent mot forrige regnskapsår, som løper fra oktober til september.