Etter et begredelig førstehalvår rører det på seg i sportsbransjen i årets tredje kvartal.
Tall fra Norsk Sportsbransjeforening viser at bransjen hadde en samlet vekst på drøyt 3,5 prosent, eller 120,2 millioner kroner i Q3, sammenlignet med samme periode i fjor.
Økte inntekter på 113 mill.
Men om det går bra for bransjen generelt i Q3, så er det XXL det går virkelig bra for spesielt. I samme periode økte sportsgiganten inntektene med 113 millioner kroner, skriver Finansavisen.
- Det er alt det. Like for like er det bedre enn bransjeveksten, sier Steenbuch til avisen.
Dette betyr at XXL fortsetter å kapre markedsandeler i det norske markedet. I fjor rundet de 30 prosent. Og lite eller ingenting tyder på at det vil stoppe med det.
Butikkdøden er avlyst for dem som klarer å endre seg
Fredrik Steenbuch
Omnikanal og Amazon
Sportskjeden har lenge og bevisst jobbet med å la nett og fysiske butikker spille hverandre gode, for på den måten å stå best mulig rustet for å kunne hamle opp med storheter som Amazon den dagen de eventuelt skulle finne på å «ta» Norge.
I Sverige diskuteres og spekuleres det vilt i at Amazon i løpet av et års tid er klar for å drive butikk hos broderfolket.
Tolle Grøtterud, IT sjef og forretningsutvikler hos XXL, sier til at avisen at man ikke kan slå sammen nett og butikk uten å redefinere butikken. Ifølge ham gjør ikke et nettbrett en butikk digital.
XXL-sjef Fredrik Steenbuch følger på:
- Jeg har til gode å møte en netthandel som klarer å drive butikk. Det blir spennende å se om Amazon klarer å redefinere butikken.
Vinnerformularet for fremtidens handel er digitale kanaler i tospann med fysiske butikker. Så Amazons oppkjøp av Whole Foods for en tid tilbake er med stor sannsynlighet en strategisk tilnærming til dette.
Steenbuch er rolig når det kommer til den amerikanske nettgigantens nordiske tilstedeværelse.
- Vi slår dem i pristester
- Jeg synes ikke det er så farlig. Vi slår dem i pristester. I Danmark ligger de med driftskostnader på 30 prosent av omsetningen. Når vi et høyt nok volum kan vi nå 15 prosent, sier Steenbuch.
En annen stor forskjell er merkene de to selskapene satser på. Mens Amazon satser på egenproduserte varer, satser XXl på å selge kjente merkevarer for en billig penge.
Kun seks prosent av XXL-sortimentet består av egen merkevarer.
Steenbuch er klokkerklar på at de som ikke er med på den digitale transformasjon kommer til å få det tøft.
- Da skal man være veldig nisjespesialist for å overleve. Butikkdøden er avlyst for dem som klarer å endre seg. Fremtidens butikker er en destinasjon, sier han avslutningsvis.