Etter to rekordår falt dagligvaremarkedet med 1,9 prosent i 2022, sammenlignet med 2021. Nordmenn handlet dagligvarer for totalt 224 milliarder kroner i fjor, en nedgang på 5,8 milliarder kroner. Det skriver E24.
Også dagligvare på nett minsker. Samtidig økte grensehandelen med nesten 8 milliarder kroner, noe både Virke og NHO Service og Handel har gjentatte ganger ropt varsko om.
Dette viser tall fra analyseselskapet NielsenIQ som har kommet frem til at en omsetningsfordeling i dagligvaremarkedet så slik ut i 2022:
- Tradisjonell dagligvare: 201,3 milliarder kroner
- Verdibutikker: 15,3 milliarder kroner
- Dagligvarer på nett: 4,6 milliarder kroner
- Annen dagligvare: 2,9 milliarder kroner
Dagligvare på nett omsatte altså for 4,6 milliarder kroner og utgjorde 2 prosent av totalmarkedet. Dette er en nedgang på 2,7 prosent, eller 128 millioner kroner, mot 2021.