Johanna Hummel og Lyko retter sterkere fokus på egne merkevarer, skriver Ehandel.se.
Håpet er å bedre marginene.
Suksess med egen oppskrift
Vi har tidligere skrevet om norske Makeup Mekka som utelukkende selger egne merkevarer på nett. Og det har vært litt av et netteventyr.
I fjor opplevde de en omsetningsøkning på 94 prosent - alt basert på nettsalg av egen merkevare.
I fjor var tallene steget til henholdsvis 36,5 millioner kroner og syv millioner.
Så det ligger definitivt penger i å satse på egne merkevarer.
Tar tiden til hjelp
Lyko skal i første omgang starte med neglelakk, men administrerende direktør Johanna Hummel utelukker ikke at de vil utvide med flere produktkategorier under Lyko-navnet.
- Konseptet skal utvides over tid, sier hun til det svenske nettstedet.
Hummel sier det er flere fordeler med egne varemerker. Hun sier at det skaper noe unikt og at det gir muligheter for å tilby nisjeprodukter til bra priser. Det er heller ikke å stikke under stol at det også ofte bidrar positivt til økt margin og inntjening ifølge Lyko-sjefen.
Lite kan bli mer
Per i dag utgjør salg av eget varemerke bare én prosent av totalomsetningen for Lyko. Hummel håper dette vil endre seg med enda sterkere fokus på noe eget og unikt.
- Det er selvsagt viktig å lansere produkter som vi selv er stolte over og som vi kan stå 100 prosent inne for. Det er alltid en viss risiko involvert med å sette sitt eget varemerke som avsender, sier hun avslutningsvis.