I dag lanserte Klarna et globalt samarbeid med tech-plattformen Clarity AI. Nå skal nemlig forbrukere enkelt kunne se hvor miljøbevisste elektronikk-kjøpene deres er – direkte i appen.
I Norge har Klarna mer enn 800 000 brukere av sin app. Løsningen som ble lansert i dag skal være verdens første AI-drevne, uavhengige vurdering av elektronikk-merkers miljøprestasjoner.
Vi er svært fornøyde med å utvide vårt partnerskap med Klarna for å bidra til ytterligere åpenhet rundt disse nøkkeltallene for bærekraft. Vi mener at dette er informasjon som skal deles, og er svært glade for at Klarna vil bruke vår kunnskap om kunstig intelligens for å kunne gi forbrukerne som ønsker det, detaljert informasjon om dette, sier Angel Agudo, Board Director and Head of Product hos Clarity AI.
Ifølge tall fra Klarna skal mer enn halvparten av nordmenn ønske bærekraftinformasjon om merkevaren de vurderer å kjøpe. Vurdert fra fem kriterier kan merkevarene få inntil fem merker, litt som en typisk ratingløsning forbrukere er vant til å se i nettbutikker.
Disse fem kriteriene er lagt til grunn for vurderingen:
- Lavere direkte klimagassutslipp: Hvis selskapet er blant de 10 prosent beste av de Clarity AI-testede sammenlignbare selskapene som har de laveste direkte og energirelaterte utslippene av klimagasser.
- Lavere indirekte klimagassutslipp: Hvis selskapet er blant de 10 prosent beste av de Clarity AI-testede sammenlignbare selskapene som har de laveste indirekte utslippene av klimagasser.
- Forpliktet til å redusere klimagassutslipp: Hvis selskapet har forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene i tråd med 1,5-graders målet.
- Åpenhet om klimagassutslipp: Hvis selskapet opplyser om direkte, energirelaterte og indirekte klimagassutslipp.
- Bruk av fornybar energi: Over 90 prosent av energien som brukes av dette selskapet, kommer fra fornybare kilder.
"En milepæl"
Ansvarlig for bærekraft i Klarna, Salah Said, forteller om en vellykket lansering av "bevisste merker" for mote i appen. Nå håper han den nylanserte løsningen vil fungere like godt.
Bruken av disse bevissthetsmerkene i Klarnas app er en viktig milepæl i vårt kontinuerlige arbeid for å la de som handler stemme med lommeboken. Etter suksessen med vår “Bevisste merker” i appen i fjor som skal bevisstgjøre forbrukerne om mer miljøvennlige og etiske merkevarer innenfor mote- og skovertikalen, er vi nå svært fornøyde med å, sammen med Clarity AI, levere verdens første uavhengige AI-drevne miljøvurdering av elektronikkmerker, sier Salah Said, bærekraftsjef i Klarna.
Dette er de mest miljøbevisste elektronikkmerkevarene i Klarna-appen, basert på Clarity AI:
- AEG
- Electrolux
- Elgiganten/Elkjøp
- Fonum
- GiffGaff
- Gigantti
- Husqvarna
- Logitech
- Lenovo
- Microsoft
- Olympus
- Philips