Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Så mange er misfornøyde med plattformvalg – dette er årsakene

Morten Blomfeldt v/Epinova.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Ikke alle e-handlere er fornøyde med sitt valg av plattform.

ANNONSE

Konsulentselskapet Epinova publiserte denne uken sin første utgave av rapporten Digital Handel 2023. Deltakerne i undersøkelsen har svart på spørsmål knyttet til markedsføring, interne prosesser, strategiske fokusområder, kundeprogram og mer.

Et av områdene man har undersøkt er valg av plattform, noe også vi i Ehandel var nysgjerrige på da vi nylig spurte norske e-handlere hvilken plattform de bruker, og hvorfor.

Dette er aller første gang Epinova gjennomfører denne spørreundersøkelsen. Vi har jobbet med flere spennende og dyktige kunder innenfor digital handel i flere år, men var likevel spente på hva som rører seg innenfor dørene hos flere av Norges største aktører, skriver Inge Halvorsen, daglig leder i Epinova, og Morten Blomfeldt, kundesjef og leder for rådgivning i Epinova, i rapporten.

I rapporten kommer det frem at 21 prosent av de spurte bruker Optimizely. Deretter følger egenutviklede plattformer og Adobe Commerce (Magento) som de mest populære, med henholdsvis 18 og 15 prosent brukerandel blant de spurte i undersøkelsen.

14 prosent er misfornøyde

Over halvparten av de spurte i undersøkelsen svarer at de i stor grad eller svært stor grad er fornøyde med det plattformen deres leverer. Samtidig svarer hele 14 prosent at de er misfornøyde, mens 33 prosent mener at deres plattform leverer greit nok.

Blant de som ikke er tilfreds med løsningen de har i dag, oppgir følgende som årsaker (med mulighet for å velge flere svaralternativer):

  • Løsningen er vanskelig å vedlikeholde og/eller videreutvikle // 73 prosent
  • Løsningen er vanskelig å bruke // 43 prosent
  • Løsningen er vanskelig å integrere med andre systemer // 30 prosent
  • Løsningen er ikke pålitelig (mange tekniske feil) // 17 prosent
  • Annet // 10 prosent
  • Vet ikke / vanskelig å si // 3 prosent

Det påpekes også at blant de som har en egenutviklet e-handelsløsning, svarer 71 prosent at den er vanskelig å vedlikeholde.

Konsulentselskapet Epinova spesialiserer seg på e-handel og digitalisering laget på plattformen Optimizely. De er også Optimizely Platinum Partner. Innholdet i Digital Handel 2023 er basert på spørreundersøkelser og intervjuer med ledende e-handelsaktører i Norge med over 50 millioner kroner i digital omsetning, i tillegg til enkelte rasktvoksende selskaper som er på god vei dit, opplyser Epinova i rapporten. Totalt 70 e-handelsaktører har deltatt i undersøkelsen.

Del artikkel: