Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fem av ti nordmenn ønsker å høre din bærekraftstrategi

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

En økning mot fjoråret.

ANNONSE

Norske forbrukere er noe mer positive til virksomheters bærekraftkommunikasjon nå enn tidligere. Det viser tall fra årets utgave av Sustainable Brand Index.

Samtidig som færre norske forbrukere mener at bærekraft påvirker deres kjøpsbeslutning, er altså flere positive til å lytte til hva din virksomhet gjør i form av bærekraftsarbeid. Dette svarer 50 prosent av respondentene i undersøkelsen, en økning på 4 prosentpoeng fra fjoråret. Men 25 prosent er fremdeles negative til bærekraftkommunikasjon.

Ser vi på antall forbrukere som tror på det virksomheten din forteller, altså stoler på deres kommunikasjon, regjerer de røde tallene. Hele 36 prosent er mistroende, men 25 prosent er tillitsfulle. I fjor viste de samme tallene at kun 24 prosent var mistroende, mens 41 prosent var fulle av tillit.

I Norge er situasjonen ganske alarmerende. Tilliten til selskaper stuper fra 41 prosent til kun 25 prosent. Faktisk har Norge den høyeste andelen forbrukere som mistror bærekraftskommunikasjon, en stor endring fra tidligere år, skriver SB Insights i sin rapport.

Ser vi til nabolandene Sverige, Danmark og Finland, er stadig flere forbrukere tillitsfulle til uttalt bærekraftskommunikasjon, med henholdsvise svarprosenter på 28, 32 og 28 prosent. Likevel er det i de samme landene færre forbrukere som er positive til at virksomheter kommuniserer sitt bærekraftarbeid i utgangspunktet.

Del artikkel: