I denne episoden av podkasten Netthandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Alexander Stern, leder for tjenesteutvikling innen returer i Posten Norge og Marius Borander, Logistics Analyst, Controller and Developer hos XXL Sport & Villmark.
Det finnes like mange returopplevelser som det finnes nettbutikker. Å redusere returraten gjennom å gjøre det vanskelig å gjøre returer, er feil tilnærming. Vi vet at en generøs returpolitikk driver salget. Derfor har e-handelens fokus på vekst gjort at e-forhandlerne aldri helt har fått med seg utfordringene rundt returer – til tross for at returer ofte er den største inn-leverandøren.
De mest lønnsomme kundene har høy returrate. Det kreves derfor full kontroll på dataene for å kunne skille mellom lønnsomme kunder med høy returrate og kunder som misbruker returretten.
For å gjøre returene verdiskapende for både e-handlerne og kundene, må prosessen digitaliseres. Digitalisering av returprosessen gjør det mulig å analysere returer i sanntid for å redusere returraten. Det gjør det også mulig å identifisere lønnsomme kunder og slutte å oppmuntre kunder som misbruker returretten til å handle mer.