Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dataen som skal booste Boozts varemerker: ”Alt spores i realtid”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Ser nøyaktig hvor aktive kundene er".

ANNONSE

I begynnelsen av mars fortalte Boozt om sitt nye verktøy, Boozt Data Intelligence. En tjeneste som skal gi varemerker som selger sine produkter på plattformen unik, anonymisert kundedata, for å kunne optimalisere sitt salg.

Men hvilke data er det egentlig som deles? Hvordan fungerer det i praksis og hvordan skiller det seg fra den informasjonen man allerede har tilgang til som e-handler? Vi har tatt en prat med Peter G. Jørgensen, operativ sjef hos Boozt, for en nærmere forklaring.

Vi har en segmenteringsmodell hvor vi ser nøyaktig hvor aktive kundene er, hvor ofte de kjøper, hva de kjøper, hvor mange kunder vi har i realtid og i hvilket land de befinner seg i. Så vi kan se nøyaktig hvilken oppførsel som ligger bak forbrukernes kjøp, forteller han til Ehandel.

Han beskriver Boozt som et ekstremt datadrevet selskap og det er den dataen de selv har hatt tilgang til, som de nå slipper til varemerkene på plattformen. Dette forutsatt at man betaler en fast sum i tillegg til "en liten prosent" per salg.

Du som varemerke kan gå inn og titte døgnet rundt, alt spores i realtid. Du kan se hvilken kundebase som er mest relevant og nøyaktig hvordan din gjennomsnittlige kundeprofil ser ut. Den kan se helt annerledes ut enn hva du tror. Det er kanskje 20 til 40-åringene som lever i Norge, Finland, eller et av de andre nordiske landene. Du får innsikt i hver eneste kunde.

Det man fremfor alt er fornøyde med er at man kan spore eksakt hvordan hvert produkt og kategori presterer individuelt, men ikke bare det. Man kan nemlig også se hvordan et spesifikt par bukser, for eksempel, selger sammenlignet med lignende bukser hos konkurrenten. Deretter kan man gjøre endringer basert på den innsikten man får.

Kan varemerkene se nøyaktig hvilke konkurrenter salget deres måles mot? 

Nei, det vil vi ikke vise – det er en prinsippsak. Men det gir fremdeles en god forståelse på hvordan det går med mitt salg i mine kategorier og hvordan det går i ulike land. Man kan til eksempel se at det kanskje går skikkelig bra i Sverige, men at prosenten i Finland og Norge kunne vært bedre. Da kan man rette spesifikk innsats dit og vi får en vinn-vinn-situasjon.

Og skal man tro Boozt selv har deres nye analyseverktøy fått en varm velkomst.

Det har blitt mottatt bra. Vi lanserte ved nyåret og fra midten av januar har vi fått 200 varemerker ombord.

"Mange som kjemper"

Det er kanskje ikke så rart. Etter at først Apple og deretter Google har tatt grep for å gjøre det vanskeligere å spore brukere, så leter selskap med lys og lykter etter nye måter å samle data på. Vi har tidligere skrevet om hvordan Klarna forsøker å bli en plattform for datatørste e-handlere og Boozt er nå inne på samme spor. Jørgensen sier også at det er viktigere enn noensinne å jobbe datadrevet.

Det er superviktig for å kunne optimalisere sin virksomhet. Spesielt nå i den tiden vi lever i med inflasjon, konkurser og mange som kjemper for å kunne få det til å gå rundt. Med bedre, samlet data, kan du for eksempel gjøre bedre innkjøp. Samtidig blir man mindre avhengig av Facebook, Apple, Google og å finne nye plattformer som kan drive trafikk.

At markedsplasser selger kundedata er ikke helt uvanlig. Det blir en del av den underliggende virksomheten, en viktig og fast inntektskilde som tikker inn hver måned. Så det gjelder å stikke seg ut i mengden også her.

Jeg tør ikke si at vi er best. Men det jeg tør å si er at vi virkelig gir de beste forutsetningene for våre varemerker på plattformen, slik at de kan optimalisere sine kampanjer på best mulig måte. De får kundeprofiler helt ned på kategori- og produktnivå, i alle land vi er operative. Det er fantastisk data å leke rundt med, det er ekte data og den er din, sier Jørgensen.

"Vilt mange idéer"

Samtidig tar konkurrentene naturlig nok notater og gjør alt de kan for å ha de skarpeste dataverktøyene for sine formål. Så til tross for at Boozt har lansert en tjeneste man åpenbart er veldig stolte over, så loves det fortsatt utvikling på området.

Vi har vilt mange idéer. Utviklingsarbeidet slutter aldri og vi forbedrer alt, hele tiden, avslutter Jørgensen.

 

Del artikkel: