Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk rakett får Kin Group på eiersiden: “Ambisiøse mål”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Ambisjonen er å så fort som mulig kapitalisere".

ANNONSE

Relativt ferske Kin Group er på jakt etter allerede lønnsomme nettbutikker. Med Per Skøien i spissen, tidligere strategidirektør i Komplett, har gruppen allerede investert i totalt fem nettbutikker.

Den nyeste i rekken er Skinsecret. Nettbutikken selger hudpleieprodukter fra Sør-Korea og er ledende innen koreansk hudpleie, også kalt k-beauty, i Norge. I tillegg til salget gjennom nettbutikken selges deres vareutvalg via 100 forhandlere, store og små, blant annet Vita.

Nettbutikkene som er av interesse for Kin Group skal ha minst ti millioner kroner i årlig omsetning, en lønnsom drift samt ha tatt en lederposisjon innen sin nisje. Skinsecret oppfylte alle disse kravene – med en omsetning på 49,5 millioner kroner i 2022.

Kin er opptatt av attraktive markedsnisjer. Det er ganske stor spredning i hva slags selskaper vi allerede har investert i og hvilke som er interessante, men det som kjennetegner dem er at de er ledende i sitt segment, sier Per Skøien, CEO i Kin Group AS, til Ehandel.

Flyr inn varer på dagen fra Sør-Korea

Sanja Myrås, gründeren av Skinsecret, forteller hvorfor de valgte å selge 60 prosent av aksjene til oppkjøperen.

Som gründer tenker jeg at et sted møter ethvert firma taket. Vi begynte å føle litt på dette. Vi har alt på plass, men vi trengte hjelp til å ta selskapet videre og skalere, sier Myrås.

Etter oppstart i 2017 har alt gått på skinner for e-handleren. Under pandemien fikk man en real oppsving – og Myrås har sikre rutiner på plass for at de skal kunne ri bølgene av lønnsomme Tiktok-trender.

I mars 2020 tok det helt av, pandemien traff oss hardt – på en veldig positiv måte. Vi måtte bestille ekstreme mengder varer fra Sør-Korea og pøse på med alt av ressurser. Alle satt hjemme og handlet, og hudpleie ble så innmari stort på denne tiden. Det var nesten så vi gruet oss til lockdown var over, men veksten fortsatte.

Fra 2020 til 2021 opplevde vi en dobling i inntektene og fra 2021 til 2022 nådde vi også nesten en dobling. Vi er ganske sikre på at det skyldes et godt grunnlag og en god kundebase. Det henger sammen med mye strategisk arbeid. Vi selger noe folk uavhengig av markedssituasjonen fortsetter å handle, ytterligere faktorer kan bare booste salget, forteller Myrås.

Gründeren legger til at det ikke alltid er like lett å kontrollere hva som trender på Tiktok, men etter flere års erfaring har man løsninger som sikrer at produktene er kjapt på plass i lagerhyllene.

Vi er veldig kjappe på ballen når ting tar av på nett. Vi har en policy om å jobbe direkte med merkene. De forteller oss på forhånd hva som kommer ut av produkter og hvis det plutselig skjer noe flyr vi det inn på dagen fa Sør-Korea.

"Fantastisk mange muligheter"

Skinsecret utelukker ikke å utvide utenfor landegrensene, men det er foreløpig ikke av interesse. Ei heller butikkdrift – for nettbutikken er allerede lønnsom slik den driftes i dag.

Butikk er et helt annet ball game. Du er låst. Det kan være en boost, i form av en popup eller et event, en liten avdeling her og der, men enn så lenge tilbyr vi heller produktene våre til butikker i Norge. Brent barn skyr ilden, og etter pandemien frister det ikke å gå fysisk, sier Myrås.

Så – nøyaktig hva skal Kin Group hjelpe Skinsecret med? Ved spørsmål om hva som står øverst på ønskelista er både Skøien og Myrås gåtefulle og vil ikke røpe spesifikke planer for nettopp hvordan de skal ta selskapet videre og skalere, som jo var grunnen til at Skinsecret ønsket Kin Group på eiersiden.

Det er noe vi har begynt å sparre om. Det er fantastisk mange spennende muligheter. Det er mye som står øverst på ønskelista, men det kan vi komme tilbake til, sier Skøien, før han uttaler videre:

Vi har satt veldig konkrete og ambisiøse mål. Ambisjonen er å så fort som mulig kapitalisere. SkinSecret har nådd et tak og nå skal vi forbi det taket gjennom konkrete initiativer som vi bistår dem i, i tillegg til noen nye løp som vi skal gå sammen.

"Vil løpende hente mer funding"

Skøien forteller videre at Kin Group ikke har satt et mål om et visst antall e-handlere man ønsker å tilføye i porteføljen i løpet av 2023. Det finnes heller en ambisjon om å gjøre effektive oppkjøp, slik at man stadig kan få nye navn på lista.

Vi kommer til å løpende hente mer funding når vi trenger det, for å gjøre mer oppkjøp, sier Skøien.

Kin Group har både Askeladden & Co og Spacemaker-gründeren Anders Kvåle på eiersiden. I tillegg til Skinsecret er det gjort investeringer i nettbutikkene Brewshop, Plukkselv, Luftig og Metallsøker.

Del artikkel: