Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

XXL fortsetter å kjempe – intensiv kampanje tapper lageret

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Inntektene øker men resultatet er negative 284 millioner kroner.

ANNONSE

Etter at resultatene fra sportskjedens fjerde kvartal sto klare var også XXLs retning for tiden fremover staket ut. En intensiv kampanje for å kvitte seg med  mengder av lagerbeholdningen skulle sikre selskapets likviditet og nye markedsandeler i Norden. 

Varer for 500 millioner kroner skulle ut. Nå er tallene for første kvartal her, og ja, XXL har vunnet markedsandeler og kvittet seg med en haug av varer. Om det vil være nok å virkelig snu om til gode trender vil tiden vise.

Første kvartal 2023 viser XXL til inntekter på 1,984 milliarder kroner. Dette til sammenligning med 1,865 milliarder kroner første kvartal i fjor. 

Driftsresultatet ender på -45 millioner kroner, mot 83 millioner første kvartal i fjor. Resultatet før skatt viser negative 284 millioner kroner. 

XXLs markeder forsetter å være utfordrende i første kvartal 2023, drevet av lavere forbrukertillit og redusert etterspørsel for sportsutstyr generelt. Markedet er karakterisert av høye lagerbeholdninger i hele verdikjeden, resulterende i aggressiv prissetting og overdrevne kampanjeaktiviteter, skriver XXL i sin rapport for første kvartal 2023. 

Det norske markedet, som står for 51 prosent av konsernets totale inntekter,  leverer inntekter på rett over én milliard kroner. Dette til sammenligning mot 981 millioner første kvartal i fjor. Her vokste også sportskjeden med 2,4 prosent og salget skal ha tatt seg opp i februar når kampanjer var igangsatt.

XXLs mål fremover skal være å vinne markedsandeler i alle aktive markeder samt fortsette veksten på nett. 

I tråd med den eksisterende strategien vil XXL fortsette å investere i operasjonell effektivitet, selektive butikkåpninger, e-handelsplattformen, eksisterende butikker, infrastruktur og IT, skriver selskapet.

To nye butikklokaler skal være signert, ett i Norge og ett i Sverige. Samtidig skal flere eksisterende butikker reduseres i størrelse.

Del artikkel: