ANNONSE

Aleksander Gammes unike C2C-løsning: “Skal være litt rebeller”

Aleksander Gamme, medeier og initiativtaker i Pinsj.
Linn Adine Andersen

Lanserer salg i butikk, via Pinsj – uten cuts for hverken plattform eller butikk.

ANNONSE

I første omgang handler det om å bygge en markedsplass hvor man kan leie, låne, selge brukt eller gi bort. Bruktsalg og utleie i samme plattform og løsning. Dette fortalte Aleksander Gamme til Ehandel tilbake i november for halvannet år siden.

Pinsj var da ikke langt unna lanseringsdato. I dag er plattformen oppe og går med vel over 2200 brukere og 1500 annonser på markedsplassen som samler kjøp, salg og utleie av sports- og friluftsutstyr i én løsning.

Denne uka var det duket for en nylansering som skal gjøre det enda enklere for oss, til tider sjenerte og folkesky nordmenn, å selge brukte ting via Pinsj. Gamme og teamet kutter nemlig behovet for kommunikasjon mellom kjøper og selger – og lar butikkene Chillout og DNT Tursenteret i Oslo ta seg av dette.

Vi håper og tror at dette er et spennende alternativ da, og ikke minst at det er nytt og et direkte tilsvar på noe som vi vet er et problem: at det er så jæskla styr å sende ting, vente på folk som skal møte opp på døra og lignende situasjoner, sier Aleksander Gamme, medeier og initiativtaker i Pinsj, til Ehandel.

Hvordan fungerer det, mon tro? Jo, brukerne legger opp en annonse med tingen de ønsker å selge på plattformen, men huker at på "selg i butikk". Da får man velge mellom butikkene som har signet opp på prosjektet, og må vente på svar. For butikkene har lov å takke pent nei dersom produktet enten ikke passer inn, tar for stor plass, eller lignende.

Tar de derimot inn produktet, selges dette videre til andre og betalingen foregår direkte mellom kjøper og selger. Det betyr at de foreløpig to butikkene som er med tjener null kroner på dette prosjektet, og ei heller Pinsj tar andeler for salgene som gjøres mellom partene, via butikkene.

Hva ligger i dette for Pinsj? Vårt mandat er at vi skal bygge, utvikle og teste gjenbruksløsninger i vårt segment. Vi kommer sikker til å bygge ting som ikke fungerer, vi er jo et eksperiment, men noen må legge ned den innsatsen og teste alternative løsninger, sier Gamme, før han uttaler videre:

Dette er første nivå med å ta vekk noen av barrierene. Vi vet at tur- og sportsfolk har, selv om vi er flinke til å kjøpe og selge brukt, så har et veldig stort flertall ting de aldri bruker. Ting som har verdi og kunne vært brukt. Som man kanskje har et ønske om å omsette, men det er noe med den innsatsen som da må gjøres.

"Har med ansvar å gjøre"

Foruten DNT Tursenteret og Chillout er Pinsj i dialog med "en god håndfull" andre butikker i Oslo-området. Den kompromissløse grønne plattformen setter nå inn et ekstra gir innen bruktsalg.

Og Gamme er sikker på at den ferske løsningen vil komme vel så mye butikkene til gode.

Jeg vil jo si at de butikkene som er med på dette konseptet styrker sin posisjon i en mer ansvarlig retning. Jeg tror kundene deres vil sette pris på at de ønsker å være med å teste alternative måter å selge brukt på. Butikker har alltid et mål om å få enda flere folk inn i butikken. Folk trenger nye ting innimellom og det verken dømmer eller bannlyser vi – man må bare gjøre det enklere å kjøpe brukt og sikre kvalitet.

Det er snart er år siden Pinsj hentet 4,4 millioner kroner via Folkeinvest, hvilket muliggjorde at teamet kunne fokusere på utvikling og markedsføring en god stund.

Vi skynder oss sakte og må gjøre oss noen erfaringer med dette konseptet. Vi håper at flere og flere spesialistbutikker vil ha et brukthjørne eller ei brukthylle i butikkene sine. Det har med ansvar å gjøre, og det å være en del av et skifte. Enten er du med og setter av litt plass  for å prøve noe annet, eller så fortsetter du akkurat som før. Vi skal være litt rebeller og utfordre, vi ser jo at det er litt for komfortabelt å fortsette akkurat som før, avslutter Gamme.

Del artikkel: