Motebransjen er under hardt press for tiden, noe e-handleren Ellos også kjenner på. Det står klart etter at selskapet slapp sin rapport for årets første kvartal i år.
Omsetningen falt i løpet av årets første tre måneder, med 5,4 prosent til 816 millioner svenske kroner. Dette til sammenligning mot 862,6 millioner tilsvarende periode i fjor.
Hans Ohlsson, administrerende direktør i selskapet, er likevel relativt fornøyd med hvordan kvartalet utartet seg. Dette med tanke på at første kvartal i fjor var en periode med historisk høyt salgsnivå.
Ellos Group leverte et høyt salgsnivå i årets første kvartal til tross for et utfordrende marked som følge av den høye inflasjonen, kraftig økte renter og en generell tøff situasjon for husholdningenes økonomi, sier Ohlsson i rapporten.
Egne merkevarer
Driftsresultatet beveger seg i riktig retning, selv om selskapet fortsatt må vise til et negativt resultat som ender på -16,8 millioner kroner. Dette til sammenligning mot -23,2 millioner under de tre første månedene i fjor.
Vår vurdering er at vi fortsetter å ta markedsandeler og at vårt samlede tilbud innen mote- og hjeminnredning står sterkt og er motstandsdyktig også i et utfordrende marked, sier Ohlsson.
Han forteller dessuten at Ellos fortsetter å rulle ut sin betalingsløsning Elpy på samtlige sider. Man kommer også til å øke satsingen på egne merkevarer, både i Sverige og ute i Europa.
Våre innsatser for å skalere og effektivisere virksomheten fortsetter. Vi investerte i fjor i system og prosesser for å effektivt kunne skalere salget av egne merkevarer på utvalgte markedsplasser i Europa, kommenterer Ohlsson.