Nettgalleriet Daidda.no har inngått et samarbeid med Nasjonalmuseet i Norge for print av identiske versjoner av malerier som er i museets eie.
Daidda, som betyr kunst på samisk, består av et nettgalleri og printlab som drives av de to søstrene Pernille og Terese Persen. Med seg på eiersiden har de faren, Per Arnfinn Persen, og e-handelsprofilen Filip Elverhøy.
Nå skal deres kunstreproduksjoner kunne kjøpes i form av både plakater og artprints i Nasjonalmuseets egne butikk, i tillegg til deres nettbutikk. Samarbeidet skal markere en viktig milepæl i Daidda.no's engasjement for å levere ypperlig kvalitet på kunstreproduksjoner og uovertruffen fargegjengivelse for både nålevende og historiske kunstnere.
Vår tilnærming har allerede gitt oss flere av Norges største aktører i kunstverdenen som kunder og samarbeidspartnere, sier Pernille Persen, daglig leder i Daidda.no, i en pressemelding.
De to søstrene har nemlig bygget nettgalleriet på sin fars firma og familiearv, Profil Data. På denne måten bringer de printfaget ut i nye kanaler.
Utvalgte verk skal tilgjengeliggjøres i Nasjonalmuseets butikk, og et bredt utvalg fra Nasjonalmuseets verker er tilgjengelig i deres nettgalleri.
Vil bli en global aktør
Om Elverhøy skriver Daidda.no at han har hjulpet dem å finne sine grunnverdier.
Vi er veldig glade for at Filip Elverhøy fra Oslo Digital har blitt med oss på eiersiden. Med hans ekspertise og lange erfaring innen e-handel og vekst- og forretningstrategier vil vi fortsette å utvide vår tilstedeværelse både nasjonalt og internasjonalt. Vi ser frem til å samarbeide med investorer som deler vår visjon om å bli en global aktør innen nettbasert kunst og print, skriver selskapet.
Fremover skal Daidda.no jobbe mot målet om å bli et ledende nettgalleri, og med en aktør som Nasjonalmuseet på sin side blir det spennende å følge de to unge gründerne videre på nett. Samarbeidet lanseres førstkommende fredag, 9.juni, i Stasjonsmesterboligen.