Fjoråret ble et begivenhetsrikt år for det norske tech-selskapet. For selv om markedet var preget av inflasjon, rekordhøye priser og kunder som brukte lenger tid på beslutningsprosesser – klarte Element Logic for andre år på rad å doble omsetningen.
I 2022 sopte man inn 490 millioner euro, en økning på godt over 100 prosent sammenlignet med 2021. Driftsresultatet (ebitda) endte på 57,5 millioner euro og ordinært resultat etter skatt på 27,7 millioner euro.
Det påpekes i sammenligningen at Element Logics resultater fra 2021 var basert på norske regnskapsregler (NGAAP) og at selskapets tall for 2022 er i tråd med internasjonale regnskapsregler (IFRS).
For det første opererer vi i et marked med generelt sterk vekst. For det andre har vi svært dedikerte salgsteam som jobber strategisk. Og for det tredje leverer vi gode løsninger uten lang ventetid, sier konsernsjef i Element Logic, Dag-Adler Blakseth, i en pressemelding.
Slik lyder altså konsernsjefens tre grunner til hvorfor fjoråret gikk slik det gjorde. Dog er man ikke helt ubemerket endringene i markedet.
Vi har mindre forutsigbarhet enn før. Det fører til mer usikkerhet – også blant kundene. I 2022 opplevde vi at beslutningsprosesser tok lenger tid enn i 2020 og 2021, forklarer Blakseth, og legger til:
Samtidig viste vi at vi håndterte den nye situasjonen svært godt.
Bare begynnelsen
I fjor gikk dessuten Element Logic fra å være et europeisk selskap til å bli en global aktør. Med oppkjøpet av SDI Industries krysset man Atlanteren og ekspanderte sin tilstedeværelse til åtte nye lokasjoner i USA og Latin-Amerika.
Oppkjøpet av SDI Industries var en viktig milepæl for oss. Vi har nå inntatt det attraktive amerikanske markedet sammen med en sterk partner som passer oss svært godt og aksellerer vår vekst, sier Blakseth.
Ifølge konsernsjefen er dette bare begynnelsen.
I år etablerer vi oss i Asia- og Stillehavsregionen. Vi i Element Logic ønsker å revolusjonere måten å drive lagre på over hele verden, og vi ser enorme muligheter fremover, sier Blakseth.
Stadig utvikling
Fjoråret bød også på oppkjøpet av det tyske softwareselskapet S&P Computersysteme og et samarbeid med robot- og automatiseringsselskapet Addverb Technologies.
Dette er nettopp hva dagens kunder forventer. De vil ikke plukke løsninger fra tre eller fire forskjellige leverandører, men få alt levert fra samme systemintegrator. Dette vil bare bli viktigere i fremtiden, og da ønsker vi å være den foretrukne leverandøren og partneren over hele verden, avslutter Blakseth.