En av Danmarks største e-handlere, Matas, kjøper svenske Kicks. Det står klart torsdag formiddag når skjønnhetsgiganten forteller at de har inngått en avtale med det svenske konsernet Axel Johnson AB om å kjøpe Kicks Group.
Prisen lyder 700 millioner danske kroner, tilsvarende rett over 1,1 milliarder norske kroner.
Etter knapt 75 år på dansk jord og fem år med en digital omstilling i høyt tempo tar vi i dag det store spranget ut i Norden. Når vi nå slår oss sammen med KICKS og Skincitys dyktige og dedikerte medarbeidere i Sverige, Norge og Finland, vil vi i fellesskap bygge en nordisk markedsleder innen skjønnhet og velvære med en klar ambisjon om alltid å være det foretrukne valget for de nordiske forbrukerne, sier Gregers Wedell-Wedellsborg, CEO i Matas, i en pressemelding.
Ambisjonen er altså klar, Matas skal bli Nordens ledende på skjønnhetsmarkedet. Kicks har i dag 226 butikker rundt om i Norge, Sverige og Finland. Netthandelen deres står for knappe 30 prosent av det totale salget. Årlig omsetter skjønnhetsaktøren for rundt 3,1 milliarder danske kroner.
Fra beskjeden e-handler til en omni-aktør
Matas har de siste årene snudd om på driften. Fra å være en ren butikkjede har man omstilt seg og sikret en markedsledende posisjon online, samtidig som man har økt omsetningen med over én milliard kroner.
Nå skal man virkelig ta grep om Norden med tilgang på over 5 millioner klubbmedlemmer og til sammen 500 fysiske butikker i tillegg til nettbutikkene. Og med det skape en real konkurrent til norske Blivakker og svenske Lyko.
Sammen med ledelsen og medarbeiderne i Kicks har vi utviklet virksomheten fra en klassisk detaljistkjede med beskjeden e-handel, til en omni-aktør med et ledende kundetilbud i alle salgskanalene. Vi er overbevist om at Matas er den rette fremtidige eieren av KICKS og Skincity, og at vi i fellesskap kan styrke kundetilbudet, sier Mia Brunell Livfors, administrerende direktør hos Axel Johnsons AB.
Basert på siste tilgjengelige regnskapstall er det anslått at Matas og Kicks Group vil ha en samlet omsetning på rundt 7,6 milliarder danske kroner. Dette tilsvarer rundt 12 milliarder norske kroner.
Kjøpsavtalen forventes å tre i kraft tredje kvartal 2023.