Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Powers svenske transformasjon igangsatt: ”Et massivt prosjekt”

Robert van Toor, adm. dir. i Power Sverige.
Power
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nå er det full rulle på andre siden av grensa.

ANNONSE

Det var i februar at nyheten droppet. Power ville fusjonere med Mediamarkt og overta elektronikkgigantens 29 varehus i Sverige. Slik skulle det siste steget mot målet om å dekke hele det nordiske markedet se ut.

I slutten av mars fikk oppkjøpet grønt lys av konkurransemyndighetene og nå nylig, den 1. august, skjedde den juridiske overtagelsen hvor Power tar over alle Mediamarkts 29 varehus i nabolandet, samt lager, hovedkontor og ansatte.

Siden signeringen av avtalen har det vært hektiske dager for den svenske Power-sjefen, Robert van Toor. Nå forteller han at en intensiv plan skal sørge for at Power lander trygt samtidig som alle butikker får en overhaling, IT-systemer integreres og 1300 ansatte skal inkluderes i kjedens kultur, rutiner og miljø.

Vi skal konvertere alle varehus på ganske kort tid, i løpet av den første måneden. Til Powers alle IT-systemer, til vårt miljø, rutiner og måte å jobbe på i varehusene. Vi kommer til å konvertere den første pilotbutikken umiddelbart, fortalte van Toor til vår søsterside Ehandel.se dagen overtagelsen fant sted.

Han påpeker at de har valgt ut Mediamarkts varehus i Barkarby, Stockholm, som pilotbutikk. Det betyr at alle forandringer skal testes her, slik at man unngår eventuelle feil og småpirk som må rettes i alle de resterende 28 varehusene.

Vi har planlagt dette siden februar. Vi har sikkert hatt hundre personer fra vår side som har jobbet intensivt med dette. Men det er jo så klart alltid noe man har misset, ikke tenkt på, eller glemt. Så det er veldig bra å gjøre en pilot først, kommenterer den svenske Power-sjefen.

Skal stå klart innen oktober

Alle de nevnte varehusene skal gjennomgå en forvandling i løpet av august og september. Etter dette skal alt være klart – i god tid til julehandelen.

Det blir også veldig mye fokus på å lære opp de 1300 ansatte. I våre rutiner, systemer, vårt miljø og hvordan vi jobber. Å få dem til å kunne håndtere og ta vare på kundene på best mulig måte.

Det er et massivt prosjekt. Selve opplæringen og onboardingen av alle ansatte. Det er det absolutt viktigste og største vi gjør i denne konverteringen, selv om vi har respekt for IT og de endringene, sier van Toor.

De fysiske endringene som skal gjøres handler i all hovedsak om profilering. Å rive ut innredninger og bygge nytt, det har ikke Power tid til. Grafiske elementer, skilter og mer skal sørge for at kundene skjønner at det nå er Power som eier rom i Mediamarkts tidligere varehus.

Utvider lageret

Med dette oppkjøpet har altså elektronikkjeden et solid fotfeste i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Selv om inntreden i nabolandet er fersk, ligger allerede selskapets hjerte nettopp her. Vi snakker selvsagt om det nordiske sentrallageret.

Vi kommer til å ha to ulike lager og det er en utfordring. Vi i Power har et eksisterende lager i dag som ligger i Skillingaryd i Småland. Det er på hundre tusen kvadratmeter og forsyner hele Norden med både produkter til varehus og bestillinger på nett. Til tross for dette så kommer det ikke til å rekke, rent fysisk, i størrelse.

Det er et par millioner ekstra produkter hvert år. Et enormt volum, egentlig. Så vi kommer til å bygge ut vårt lager med ytterligere tjue tusen kvadratmeter. Da vil vi nesten doble den allerede automatiserte og robotiserte delen av lageret, for plukk til netthandelsbestillinger og mindre artikler.

På lik linje med andre e-handlere av samme størrelsesorden vil Power benytte seg av AutoStore for den automatiserte delen av lageret.

I dag har vi 70 porter hvor lastebiler kan komme og hente eller levere varer på. Det holder ikke med 70 porter. Det sier litt om kompleksiteten i prosjektet og størrelsen det er snakk om, legger han til.

Hvor tror du at dere er om et år?

Jeg tror at vi om et år har skapt mer stabilitet. Vi er ydmyke overfor dette prosjektet som trolig er det største som har vært gjort i svensk retail på i alle fall minst ti år. Vi kommer til å lære opp mer enn 800 mennesker og kolleger fremover i hvem vi er og hva vi står for, slik at vi kan skape et første frø på veien mot suksess.

Om et år fra nå tror jeg også at vi er på god vei mot lønnsomhet. Man har et stort akkumulert tap i Sverige som skal snus. Det er en stor snuoperasjon vi skal gjøre, men jeg er veldig positiv til at vi kommer til å nå lønnsomhet, avslutter Robert van Toor, administrerende direktør i Power Sverige.

Del artikkel: