Det viser seg at andre kvartal ble hakket mer krevende enn Elektroimportørens første kvartal i år. Omsetningen ender på 326 millioner kroner, ned 9 prosent sammenlignet med andre kvartal i 2022. Sammenligner vi med årets første kvartal er omsetningen ned 14,9 prosent.
Driftsresultatet (ebitda) landet på 31 millioner kroner, ned 36,7 prosent mot samme periode i fjor. B2B-salget synker med 8,8 prosent og B2C-salget med 9,3 prosent. Bruttomarginen i Norge er tilnærmet uendret på 35,9 prosent, mens marginprosenten i svenske Elbutik er betydelig lavere enn for den norske virksomheten, med 21,8 prosent.
Andre kvartal har vært mer utfordrende enn vi forventet da vi gikk inn i kvartalet, men bedre enn kommunisert i forhold til den rettede emisjonen i juni 2023, sier Andreas Niss, CEO i Elektroimportøren, i en kommentar.
Selskapet skal dessuten være rammet av en nedgang i salget av elbilladere, samt et større salg av solenergiprodukter som først skal leveres til prosjekter senere i år.
Starter franchise i Norge
I april åpnet Elektroimportøren sin første butikk i Sverige.
Både profesjonelle kunder og forbrukere gir oss gode tilbakemeldinger på sortiment, pris og kompetansen til våre ansatte. Salget har vært langt lavere enn forventet, men vi har en positiv trend uke for uke, og forventer at salget vil fortsette å øke etter hvert som vi går inn i høysesongen, sier Niss.
Samtidig som den nye butikken i Sverige skal finne fotfeste planlegger Elektroimportøren å innta Norges mindre byer ved hjelp av franchisebutikker.
I juni signerte vi våre første franchiseavtaler med to nye partnere. Disse partnerne vil etablere Elektroimportøren-butikker i mindre byer over hele Norge. Åpningen av første franchisebutikk forventes innen 9 til 12 måneder, kommenterer Niss.
Forventer fortsatt utfordrende tider
I mai gjennomførte Elektroimportøren nedbemanninger for å redusere kostnader. Men, effekten av disse forventes å ses i løpet av neste kvartal, sammen med effekten av den rettede emisjonen som fant sted i juni.
Gitt nedgangen i salget har vi sett behovet for ytterligere kostnadsreduksjoner. I mai gjennomførte vi nedbemanninger både i administrative og salgsstillingrer. Effekten av disse reduksjonene vil være effektive fra september og utover. Vi tror at markedet vil fortsette å være utfordrende i månedene som kommer.
Men med den rettede emisjonen som fant sted i juni og kostnadsreduksjonen vi har gjort, er vi nå bedre posisjonert til å håndtere disse tøffe forholdene fremover. Jeg vil takke alle våre ansatte i både Norge og Sverige for deres engasjement og hardt arbeid. I et utfordrende marked fortsetter de å levere den beste kundeservicen på den mest profesjonelle måten, til alle våre kunder, takk for det, runder Niss av.