Story House Egmont, den delen av Egmonts virksomhet som innebærer media, netthandel og byråer, ser seg nødt til å kutte kostnader.
Årsaker som stadig økende kostnader innen distribusjon og trykk skal stå bak avgjørelsen om at selskapet skal kutte kostnadsbasen med 70 millioner kroner i løpet av 2024.
Hvilke områder som vil rammes får vi imidlertid ikke vite.
De siste månedene har vi for alvor merket konsekvensen av endringene i makroøkonomien med økte renter og en kraftig prisøkning som rammer folk flest, og som demper kjøpekraften. Det samme gjelder blant de aktørene som annonserer i våre publikasjoner og på våre nettsteder. Flere har satt på bremsene, og det påvirker naturligvis også vår virksomhet, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Story House Egmont, i en pressemelding.
Det totale kostnadsnivået skal ned og målet er altså å finne 70 millioner kroner i besparelser. Vesterby utelukker ei heller at dette kan innebære nedbemanninger.
Vi har de siste årene jobbet iherdig med å tilby alt det gode innholdet vi produserer i flere kanaler, og det er gledelig å se at både Klikk og betalingsløsningen Klikk+ stadig setter nye rekorder. Men den teknologiske utviklingen går ekstremt fort, og vi må henge med. Nå blir det en balansekunst mellom det å bremse og gasse samtidig, slik at vi kan fortsette å videreutvikle våre digitale tjenester, samtidig som vi fortsetter å produsere godt innhold til våre kunder, avslutter Vesterby.
Story House Egmont omsatte for 8 633 millioner kroner i 2022 og driftsresultatet endte på 317 millioner kroner – ned 485 millioner mot 2021.