I april åpnet den nye utfordreren Fudi sin første dagligvarebutikk, på Homen Senter i Asker. Dette skal være den første i rekken av 15 nye butikker de kommende fem årene, om alt går etter Fudis plan.
Mathias Havgar, daglig leder i Fudi, forteller nå at butikken, som skal levere andre produkter enn hva nordmenn flest er vant til å finne i hyllene, har fått en god start. Dette skriver E24.
Om det er kimchi fra Korea, ramyun-nudler fra Japan eller sjokolade fra USA, så er etterspørselen der, drevet av sosiale medier. Det er en heldig situasjon å være i når du skal etablere noe, forteller Havgar til Avisen.
Han mener det er fullt mulig å etablerte en ny, landsdekkende dagligvarekjede i Norge. Og Fudi, de satser på både trender i sosiale medier samt medlemskap i kundeklubben.
Dagligvaren har tre ulike typer medlemskap som sikrer kunden rabatter på mellom 2 og 4 prosent på alle kjøp, avhengig av hvor mye penger kunden har lagt igjen i butikken.
Ikke som de andre
Havgar sammenligner Fudi med Normal. De skal begge ha lavere priser på produkter som dagligvarebransjen tradisjonelt har hatt god lønnsomhet på.
Vår butikk er fylt av varer som dagligvarebransjen har gode marginer på, mens vi har veldig lite fersk kjøtt, pålegg eller andre lavmarginsprodukter. Det vil vi aldri være konkurransedyktige på. Men på pasta fra Italia eller risnudler fra Thailand er vi det i aller høyeste grad, sier den daglige lederen.
Spennende matvarer og middagsmåltider til lave priser skal altså sikre Fudi leverett i det norske dagligvaremarkedet. Selv er utfordreren overbevist om at man har funnet et hull i markedet som til eksempel Kiwi, Extra og Rema ikke dekker godt nok – nemlig et utvalg spennende varer og måltider til lave priser.
LES OGSÅ: Ny utfordrer i dagligvaremarkedet: "Det er på tide"