CBD Nordic er Norges første og eneste nettbutikk som spesialiserer seg på syntetisk CBD.
Å etablere seg på markedet i Norge, som den eneste innen sitt felt, har imidlertid ikke bare vært plankekjøring, forteller daglig leder Just Andreas Bjørn Groven Salvesen til Netthandel.
Sammen med medeier og kone, Elizabeth Salvesen, startet CBD-eventyret for mellom tre og fire år siden, da en tidligere kamerat tok kontakt og forklarte at han trengte hjelp med å markedsføre salg av organisk CBD for det asiatiske markedet.
Ettersom de begge hadde bakgrunn innen markedsføring var de raske på ballen, som hurtig begynte å rulle.
Også så vi jo egentlig bare effekten av det i Asia, og alle de hyggelige tilbakemeldingene vi fikk, forteller Salvesen.
Et nytt marked
Til tross for at både Verdens helseorganisasjon og Antidoping Norge har fjernet CBD fra listen over ulovlige rusmidler, noe som har ført til at de fleste europeiske land har valgt å legalisere CBD, er organisk CBD likevel fremdeles på narkotikalisten i den norske narkotikaforskriften.
Ifølge legemiddelverket skyldes dette at organisk CBD er basert på ekstrakter fra cannabisplanten, og at slike ekstrakter derfor vil inneholde varierende mengder THC, som er en komponent i cannabis som gir rus.
Dette gjelder imidlertid ikke syntetisk CBD som utvinnes fra basismaterialer ved hjelp av kjemi og ikke fra Cannabis Sativa-planten. Syntetisk CBD benytter man på utsiden av kroppen og det kan ikke konsumeres.
Da vi så at det begynte å komme syntetiske varianter på markedet i Norge var det jo bare å hive seg rundt. Det var to CBD-produkter, men ingen rene selskaper. Vi syntes selv at det som var på markedet i Norge ikke var på samme nivå med det vi hadde solgt selv, sier Salvesen.
Med nyhøstede erfaringer fra Asia bestemte Just og Elizabeth Salvesen seg for å benytte seg av samme tilnæring i Norge som i Asia.
De ønsket å trekke oppmerksomheten bort fra det alternative imaget som ofte følger med CBD, og heller markedsføre det som noe mer allment rettet mot idrettsskader, restitusjon og andre helseplager.
Vi har et ekstremt sprik i kundegruppe. Besteforeldre med vonde ledd, spillere i premiere league - fra fotballandslaget til bestemor. Har de prøvd det før, så kommer de tilbake. De er ofte skeptiske i starten, men så fungerer det faktisk. Det er mye følelser og mye synsing, men alt det vi pusher ut skal være basert på forskning. Det er det viktigste for oss, sier Salvesen.
Kun organisk vekst
Å formidle riktig informasjon om bruk av syntetisk CBD i kjølende gel og muskel balm ble imidlertid ikke like lett overfor et norskt publikum.
Vi har snakket med Google Growth team og flere høyt opp i systemet til Meta, men de klarer ikke å endre retningslinjene. Vi får lov til å poste organisk, men mange poster blir delvis blokkert, så de blir ikke sendt ut til andre enn våre følgere, forteller Salvesen.
CBD Nordic har derfor vært nødt til å belage seg på kjente ambassadører fra idrettsverdenen for å nå ut med rett informasjon til et bredt publikum.
Vi blir jo nødt til å gjøre det organisk, lage innhold og betale influensere, men det blir ikke noe av den klassiske markedsføringen, forteller Salvesen.
Til tross for kjente ambassadører som Amahl Pellegrino og Martin Skogheim Nordens, gjør lovverket det vanskelig for CBD Nordic å kommer ordentlig i gang.
For veien videre drømmer Salvesen om ikke bare god, men sunn vekst.
Det er kun vi som driver med dette og da gjelder det å holde tunga rett i munn. Vi har ikke noen store mål om å vokse ekstremt fort, vi ønsker ikke bare god vekst, men en sunn vekst. Vi jobber tett med idrettsklubber, og der vil man jo få en vekst. Vi snakker med treningssentre om å selge produktene våre i kioskene. Det blir litt dør til dør uten den digitale verdenen.
Vi ønsker jo å jobbe med dette på fulltid. Det er det første målet. Også er det jo bare å utvikle det videre og få inn de menneskene vi ønsker å få inn. Vi får mange åpne jobbsøknader fra bransjen, som ser hva vi driver med og ønsker å ta del i det.
Oppdatering: Tidligere stod det skrevet i denne artikkelen at alle sosiale medieplattformer anser CBD som ulovlig i Norge, og at betalt annonsering av CBD-produkter dermed er ulovlig, til tross for at syntetisk CBD er lovlig i Norge. Vi er gjort oppmerksomme på at Direktoratet for medisinske produkter på sine nettsider skriver at det er tillatt med syntetisk CBD i kosmetikk og at dette forvaltes av Mattilsynet. Kosmetikk er lov å markedsføre, og det blir derfor ikke riktig å si at betalt annonsering av kosmetikkprodukter, som inneholder syntetisk CBD, er ulovlig. Oppdateringen er gjort 26. januar 2024 kl.15:15.