H&M-konkurrenten Inditex, med blant annet Zara, Massimo Dutti og Pull & Bear i porteføljen, viser til sterke sifre for årets første seks måneder.
Salget økte med 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og endte p å 16,85 milliarder euro. Dette tilsvarer drøye 193 milliarder norske kroner. Samtidig viser det spanske selskapet til nok et sterkt resultat på bunnlinjen.
Fin start på andre halvår
Driftsresultatet økte med 30 prosent, sammenlignet med første halvår 2022, til 3,16 milliarder euro – tilsvarende 36,3 milliarder kroner. Fortjenesten ender på knappe 29 millioner kroner.
Vår- og sommerkolleksjonene har blitt tatt godt imot av våre kunder. Dette innebærer en meget tilfredsstillende utvikling både i butikk og på nett. Salget var positivt i alle geografiske områder og innen alle konsepter, sier Óscar García Maceiras, administrerende direktør i Inditex, i en kommentar.
I rapporten avslører man også hvordan starten på andre halvår har gått. I perioden 1. august til 11. september kan selskapet vise til økte inntekter på 14 prosent, mot tilsvarende periode i fjor, regnet i faste valutaer.