Salvador Baille er et velkjent navn og en velkjent skikkelse for mange innen norsk retail.
Det er særlig innen innovasjon og teknologiledelse han er mer enn kvalifisert nok til å kunne synse og mene noe med både tyngde og faglig pondus.
Om bare noen få uker skal han stå på scenen i Oslo og lede konferansen «Turning Tables - Disrupting Retail».
Du trenger ikke å putte på en femkroning for å få denne mannen til å prate.
- Velkommen til kontoret mitt, sier han til eHandel.com før han finner frem et glass vann, bretter opp skjortermene og gjør seg klar for en liten samtale om digitalisering innen handel.
Han legger også vekk telefonen. Fokus er rettet mot det som skal skje akkurat nå, akkurat her.
Sosiale medier er disiplinerende
Salvador Baille
NÃ¥r man innhentes av realiteten
- Jeg er klar. Skyt, sier han.
- Er de norske kjedene fokusert nok på digital kompetanse i styrer og toppledelse?
- Mitt inntrykk er at norske kjeder og styrer har en digital utfordring. Noen er ganske flinke, andre kan bli flinke. Også er det andre som helst ikke vil tenke på at de snart blir innhentet av realiteten. La meg si det slik; digitaliseringen er kommet for å bli. Om man er fornøyd med vekst i sin fysiske butikk uten noen særlig digital forankring, spiller veksten egentlig ingen rolle når veksten i netthandel øker mer, sier han.
- Vis for aksjonærene dine at du er verdt noe. Da holder det ikke å sitte på gjerdet og ikke foreta seg noe for å sikre videre vekst og fremdrift i dagens digitale verden.
Komplekst som både tanke og handling
Baille har full forståelse for at digitalisering er komplekst; både som tanke og noe som skal gjennomføres som en konkret handling.
- Det er vanskelig å forstå. Og kanskje særlig vanskelig for dem som ikke er blant de såkalte «digital natives». Jeg skulle ønske at digitalisering ble en egen disiplin og fagområde, sier han
Han skjønner også at mange ansatte frykter for jobbene sine når begrepet digitalisering nevnes.
Han mener det er viktig at frykt og misforståelser ryddes unna gjennom økt, felles forståelse på en arbeidsplass. Han mener det ikke automatisk blir færre arbeidsplasser med økt digitalisering.
- Det blir heller andre gjøremål, sier han og trekker pusten.
- Hvordan bør norske kjeder gå frem om de skal lykkes digitalt?
- Man må forstå at retail ikke bare handler om en butikk. Det er en kundereise som starter når man først tenker på å kjøpe, og som ender lenge etter at man har gått ut av butikken. Og dataene man sitter igjen med kan brukes til å optimalisere og personifisere kundeopplevelsen ytterligere. Ta Amazon som et eksempel. De er helt rå på anbefalinger i etterkant av et kjøp. Norske Finn.no mener jeg har en posisjon som gjør at de kan levere tips av suveren verdi for kundene sine.
Vis for aksjonærene dine at du er verdt noe
Salvadore Baille
Datadeling
Baille mener også at selskaper burde dele mer av dataen de sitter på med hverandre.
- Et kinobesøk er for mange synonymt med en matbit før filmen. Og mange setter kanskje bilen sin i et parkeringshus tilknyttet kinoen. Hvorfor skulle ikke kinoen, spisestedene og parkeringshuset dele av hverandres kunnskap. Det ville gagne alle parter i Ã¥ kunne skape en enda bedre og mer sømløs kundeopplevelse ved neste korsvei. Det er kun fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre for sammen Ã¥ skape en unik opplevelse.Â
- Er norske kjeder gode nok til å rekruttere de beste digitale hodene?
- Problemet er at Norge mangler de gode digitale hodene. Jeg går derfor tilbake igjen til det jeg sa om digitalisering som en egen disiplin og fagområde.
Man må forstå at retail ikke bare handler om en butikk
Salvador Baille
Blir sine egne aggregatorer
- Vil Kjede-Norge endres mye de nærmeste årene?
- Definitivt. Ting vil gå mye fortere enn det noensinne har gjort tidligere. På nett tror jeg butikker i langt større grad enn i dag ender opp som markedsplasser. Logistikk vil også bli enda viktigere enn det er i dag. Varene må fort ut til kundene som del av den den sømløse og kjappe kundereisen som stadig flere etterspør. Også tror jeg merkevarer vil satse mer på egne showroom og fremstå som sin egen aggregator. Jeg ser for meg et scenario der kjøpesentre er fulle av ulike kategorier - hvor hvert merke driver egne showrooms med sine varer. Det kan være alt fra sko til kjøkkenredskaper, sier Baille.
- For mange åpenbarer digitaliseringen seg i hverdagen i form av sosiale medier. Hva tenker du om bruken av sosiale medier?
- Sosiale medier er disiplinerende. Gjør du en feil som butikkdriver, tar det bare sekunder før det har kommet en melding som kan rive ned selskapets troverdighet. Du har ikke råd til å feile på sosiale medier. Sosiale medier gjør alt transparent og synlig, sier han avslutningsvis.