Torsdag inviterte Virke til sin årlige handelskonferanse. Med over 800 påmeldte var det rigget til i storsalen på Colosseum i Oslo. Og stemningen var klar.
Skuespiller Per Christian Ellefsen innledet konferansen med høytlesning. Om å være alene, og hvilke fordeler det har, men også hva som skjer når skydekket tar over en blå himmel. Mens regnet faller i Colosseums kuppel kuppes ensomhetens oppsider av en mørk horisont – og slår fast at trygghet finnes når man er flere.
Stemningen er satt og hovedtemaet for konferansen er tydelig. Det handler om hvordan handelsbransjen må stå sammen i ruskevær, hva man skal gjøre og ikke minst hvordan. Én del av løsningen: man deler erfaringer og lærer av hverandre.
Administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland, oppsummerer de siste årene og hvordan digital markedsføring og sømløse omnikanaler er og forblir viktige. Han fortsetter innledningen med at ingen kan si hvordan fremtidens trender vil påvirke oss, men konkluderer med at man i et fellesskap skal kunne stå rakrygget på andre siden av dette ruskeværet.
De som vil lykkes er de som vil lære av både egen og andres erfaring, slår Apeland fast.
"Handlingens tid er nå"
I Handelsrapporten 2023/2024 kommer det frem at nordmenn handlet varer for 637 milliarder kroner i 2022. Det er en økning på 7,8 prosent fra året før, men nå er vi preget av en prisvekst landet ikke har sett maken til siden 1980-tallet og det høyeste rentenivået siden finanskrisen i 2008.
Salgsvolumet går ned i de aller fleste bransjer i detaljhandelen. Konkurransebildet er samtidig mer komplisert og sammensatt. Sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes, er klar i talen.
Skal man opprettholde en sunn butikkdrift er man nødt til å se gjennom de kortsiktige utfordringene vi nå står overfor. Sett fart i kursen dere har, handlingens tid er nå, sa Wiksnes under et innlegg på Handelskonferansen.
Netthandelen til 30,2 milliarder i 2022
I 2022 omsatte rene netthandelsaktører, eksklusiv grossister, for 30,2 milliarder kroner, ifølge Virkes rapport. De 20 største aktørene stod for 61,7 prosent av totalomsetningen i 2022.
Til sammenligning stod de 20 største aktørene for 54,4 prosent av den totale omsetningen i 2018.
Blant disse finner vi aktører som Komplett, Oda, Scandinavian Design, Snushjem, Fjellsport og Blivakker. At de mer veletablerte og kjente nettbutikkene befestet sin posisjon under pandemien, viser at disse hadde et konkurransefortrinn når nordmenn i større eller mindre grad ble tvunget over på nett, skriver Virke i rapporten.
Ifølge Virkes kartlegging er 79 prosent av norske butikkjeder også på nett i 2023, en økning på 9 prosentpoeng siden 2019. De bransjene hvor flest har kommet seg på nett siden 2019 er blomster, sko, reiseeffekter, møbler, bredt vareutvalg, dyrebutikk, helsekost samt apotek.
Bredt vareutvalg, klær, møbler, blomster og optikk er marginvinnerne blant bransjene. I tillegg til kleskjedene under Voice Norge er det Zara, New Yorker, Dressmann og Floyd som skiller seg ut som de mest lønnsomme innen klesbransjen.
Netthandelen utvikles stabilt
For det kommende året er Virke positive. De tror den svake utviklingen i detaljhandelsvolumene vil snu et stykke ut i 2024 – til det bedre.
Samtidig ventes en nedgang i "vareinflasjonen" fra 2023 til 2024. En lavere verdivekst i 2024 sammenlignet med i år vil derfor ikke nødvendigvis bety en svakere utvikling i det underliggende volumet, skriver Virke i sin rapport.
Blant bransjene venter vi at lavere prisvekst på matvarer gir lavere verdivekst i dagligvarehandelen, mens kapitalvarebransjene, som har blitt negativt påvirket av renteoppgang og svekket kjøpekraft, etter hvert går noe bedre. Klær og skotøy, som har sett gode vekstrater som følge av et oppdemmet behov etter pandemien, går mot en utflating til neste år. Også netthandelen utvikler seg ganske stabilt etter en kraftig vekst gjennom pandemien, skriver Virke i Handelsrapporten 2023/2024.