Ifølge SSB har vi i dag rett over én million nordmenn som er i aldersgruppen 65 år eller eldre. Selv om generasjonen som har vokst opp i takt med teknologien utgjør den største kundegruppen, skal en ikke overse denne voksende gruppen – hvor stadig flere finner veien til netthandel.
Undersøkelser fra Klarna viser at kvinner over 65 år har økt sin netthandelsfrekvens med over 50 prosent de siste tre årene. Blant menn i samme aldersgruppe er økningen 23 prosent.
I løpet av pandemiperioden så vi at spesielt at de eldre for alvor fikk øynene opp for netthandel. Vår salgsstatistikk viser at dette er et handlemønster som har satt seg og vært relativt stabilt, også det siste året. Selv om dette fremdeles er den minste gruppen målt i volum og frekvens, er de blant aldersgruppene som vokser klart mest, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
"En viktigere aldersgruppe for netthandelen fremover"
Statistikk fra Klarnas Shopping Pulse-undersøkelse for andre kvartal 2023 viser dessuten av seks av ti over 59 år handlet på nett minst én gang i perioden. Andelen som handlet på nett ukentlig eller oftere i perioden utgjorde 11 prosent.
Til tross for at mange nordmenn generelt, og kanskje eldre spesielt, fremdeles foretrekker fysiske butikker fremfor netthandel – er det visse årsaker som gjør at netthandelen trumfer når de eldre skal shoppe. Blant disse finner vi muligheten til å finne lavere priser, flere betalingsalternativer, inkluder muligheten til å betale etter at en vare er mottatt, samt muligheten for å enkelt kunne sammenligne priser.
Det stemmer godt overens med vår egen statistikk. Egne målinger viser også at eldre er spesielt godt fornøyd med Klarna. Dette blir en enda viktigere aldersgruppe for netthandelen fremover. Det er fremdeles slik at disse opplever at det er noe mindre trygt å handle på nett enn de andre. Det at de da foretrekker Klarna, tror vi har en klar sammenheng med vår kjøperbeskyttelse – hvor du ikke betaler for et produkt du ikke mottar eller ønsker å beholde, sier Elvestad.
Flere funn ble gjort i Klarnas undersøkelse:
- Det de over 59 år setter mest pris på med fysisk butikk, sammenlignet med nettbutikker, er den bedre sosial interaksjon (96 %) og bedre kundeservice (93 %.)
- Mens nordmenn flest starter sin shoppingreise i en søkemotor, er den klart vanligste starten for den eldre aldersgruppen å starte denne med et besøk i fysisk butikk (52 %).
- Andelen eldre som har kjøpt et produkt etter å ha sett det i sosiale medier, har økt markant det siste året – fra 16 prosent i 2. kvartal 2022 til 24 prosent i andre kvartal i 2023. De klart viktigste kanalene er Facebook (69 %) og Instagram (31 %.) Begge kanalene har inspirert langt flere i aldersgruppen over 59 år enn i samme kvartal i fjor.
- Nesten dobbelt så mange eldre oppgir at de foretrekker å netthandle fra mobilen, sammenlignet med samme periode i fjor (henholdsvis 34 prosent og 17 prosent).
De kategoriene som er mest populære å netthandle blant den eldre generasjonen er klær og sko etterfulgt av skjønnhetsprodukter, elektronikk, underholdning og farmasøytiske produkter.