Streetworld skal bringe gatemoten over i den digitale verden og sikter mot å bli den foretrukne destinasjonen på nett for streetwear-handel. Først ut er Norge og Sverige, deretter følger ambisjoner om å etablere seg i det europeiske markedet.
Bak den nye nettbutikken, som åpnet 1. oktober, står en erfaren gjeng. De fleste av de 12 del-eierne bærer med seg årevis av erfaring fra den Varner-eide merkevaren Junkyard. Teamet ledes av Thomas Löfgren som grunnla Junkyard tilbake i 2002.
Med seg har han blant andre Phillip Vogt, tidligere administrerende direktør for Junkyard Norge, samt Andreas de Blanche, doktor i datateknikk, lektor ved Høgskolen Väst og ekspert på distribuerte systemer, som henholdsvis markedsføringssjef og teknologisjef.
Streetworld-idéen og varemerket har jeg hatt lenge, men skjebnen ville at teamet skulle komme sammen først nå. Med dette sterke teamet i ryggen setter vi full fart og utnytter vår erfaring til det fulle. Vi outsourcer visse deler som lagerhold og logistikk for å kunne fokusere på produkter, markedsføring, design og IT-plattformen. Det gjør oss svært effektive og fleksible.
Den urolige markedssituasjonen spiller bare til vår fordel. Vi har mange ess i ermet, og planen er å betjene hele Europa i løpet av 2024, sier administrerende direktør i Streetworld, Thomas Löfgren, i en pressemelding.
Ambisjonen er altså å innta det europeiske markedet raskt. I meldingen opplyser selskapet at de ønsker å representere et alternativ med verdier som går imot etablissementet.
Vi har en genuin kjærlighet for actionsport, streetwear og musikk, noe vi har vist i mange år. Leverandører og varemerker setter pris på dette, og Streetworld vil få tilgang til attraktive merker som andre ikke kan tilby. Dette vil definitivt være en viktig attraksjon og suksessfaktor for Streetworld, sier Per "Hoffa" Lindblom, innkjøpssjef i Streetworld.
Nettbutikken kan allerede tilby en rekke kjente merker, men vil legge til flere varemerker og produkter kontinuerlig. Med tiden vil også et utvalg seconhand gjøres tilgjengelig, i tillegg til et eget merke og flere samarbeidsprosjekter.
Det skorter altså ikke på guts i ferske Streetworld, styrt av en moden og kyndig gjeng.
Kundene er i fokus, men også teammedlemmene og samfunnet rundt. Å bygge Streetworld sammen med tidligere kolleger føles naturlig, og det gir en følelse av kontinuitet. Flere av oss har erfart at det ikke alltid er bedre å jobbe for store organisasjoner.
Samtidig som vi er voldsomt ambisiøse og profesjonelle eksperter på våre felt, har vi også en forståelse for noe større, menneskelige verdier, respekt for både kunder og kolleger Jeg tror at dette på mange måter vil gjøre Streetworld.com bedre, sier Carl Johan Persson, nettstedansvarlig i Streetworld.