Vi starter med litt historie: Mukasa Kaffebrenneri har brukt Vipps på nett og Vipps Logg inn de siste fem årene. De har også begynt å bruke Vipps Faste Betalinger, som har gjort det enda enklere for kundene deres å abonnere på kaffe.
– Vi synes alltid det er spennende med nye og innovative løsninger. For oss i Mukasa er det viktig å tilby kundene de enkleste og raskeste løsningene, forteller Axel A. Korsvik i Mukasa.
Mukasa startet derfor med Vipps Checkout, en komplett betalingsløsning for nettbutikker, ganske nylig. Tjenesten lar kundene betale med Vipps, samtidig som den automatisk fyller ut fraktinformasjonen. I tillegg til Vipps, er også kortbetaling en del av løsningen. Etter et drøyt halvår har tilbakemeldingene vært gode.
– Særlig de faste kundene våre har lagt merke til den nye betalingsløsningen. De synes det er positivt at vi tilbyr kortbetaling på en enkel måte. De synes også at betalingsprosessen er mer sømløs, sier han.
Tre fordelerÂ
Vipps Checkout har, ifølge Axel A. Korsvik, flere fordeler for nettbutikken deres:
– For det første synes vi kassasiden ser skikkelig bra ut. Designet er ryddig og enkelt, uten at det blir komplisert for kundene vÃ¥re. Vi setter ogsÃ¥ pris pÃ¥ at funksjonaliteten er lik Vipps-produktene vi brukte tidligere, ettersom de fleste av kundene valgte Ã¥ logge inn med Vipps fra før, forteller han, og trekker frem fire viktige fordeler.Â
- Færre pakker i retur
Når kundene logger inn med Vipps, er Mukasa sikre på at adressen deres er korrekt. Hovedfordelen er at færre pakker komme i retur på grunn av helautomatisk frakt hos Bring og PostNord.
– Vi slipper dyre gebyrer og feiladresserte pakker. Pakker med feil adresse, spesielt manglende husnummer, er redusert betraktelig etter at vi begynte med Vipps Checkout. Det er bra for kundene, oss og miljøet, forteller Axel.
- Integrert løsning for kortbetalingÂ
I tillegg til «vanlig» betaling med Vipps, kan du med Vipps Checkout også legge til rette for betaling med kort i samme løsning.
– Dette setter både vi og kundene pris på. Flesteparten av kundene har vært fornøyd med Vipps som eneste betalingsløsning, men det har vært noen som ønsker utsjekk med kort. Na kan vi tilby begge deler, sier han.
- Bedre kundereiseÂ
– Tjenesten har forbedret kundereisen i nettbutikken vÃ¥r. NÃ¥ er det enklere og raskere for kundene aÌŠ legge inn ordre pÃ¥ farten. Med spesielt mobile enheter har utsjekk- og betalingssiden blitt mye enklere, med bedre flyt mellom nettsiden og Vipps, forteller han, og peker pÃ¥ prisen:Â
– Det er en fordel at Vipps Checkout er en relativt rimelig betalingsløsning!
Vipps som eneste leverandørÂ
Mukasa bruker Vipps som eneleverandør av betaling, med flere av produktene som en del av nettbutikken.
– Vi er veldig fornøyde med Vipps, rett og slett fordi det har fungert bra over flere Ã¥r. Vipps er stabilt, og rettetiden er kort hvis noe gÃ¥r galt. Vi har ogsÃ¥ svært god dialog med underleverandører og utviklerne av Vipps plugins for WooCommerce, sier han.Â
Kan dere si noe om resultatene etter Ã¥ ha brukt Vipps Checkout til nÃ¥?Â
– Det er enda litt tidlig for å male resultater som kan føre til en konklusjon, men: Vi ser at frafallet på betalingssiden er redusert etter vi gikk over til Vipps Checkout – noe som er kjempepositivt. Løsningen som automatisk fyller inn kundes fraktadresse har også spart oss for betydelige gebyrer fra transportørene, avslutter han.