Valg av tekstuell fremstilling spiller utvilsomt en viktig rolle i presentasjonen av eget selskap. Det er imidlertid ikke alltid like tydelig hva som bør være prioriteringsområdet når vi skal utarbeide en netthandelstekst eller kopi.
I sitt nyhetsbrev for oktober har Nets Ecommerce utarbeidet tre kontrollspørsmål alle nettbutikker bør stille seg selv i løpet av den kreative prosessen.
Tekstforfatting er et effektivt verktøy når du forsøker å få nettbutikken din til å skille seg ut og selge mer. De riktige ordene kan hjelpe deg med å oppnå selv de mest ambisiøse salgstall, skriver innholdsansvarlig i Nets Ecommerce, Samara H. Johansson og fortsetter:
Teksten kan enten støtte eller forhindre kundereisen og derfor virksomhetens suksess – så du bør helst få den riktig.
Er teksten klar, nyttig og enkel?
Det første kontrollspørsmålet tar utgangspunkt i at vi raskt ser oss blinde på egne tekster.
La noen utenfor bedriften din bryne seg på netthandelsteksten, eller les den høyt for deg selv.
- Er det noen uttrykk og setninger du ikke ville sagt til en kunde personlig?
- Høres det ut som at det har blitt skrevet av en robot for andre roboter?
- Er rettskrivingen i orden?
Har du et konsistent tonefall?
Det andre kontrollspørsmålet understreker at all tekst bør gi uttrykk for det samme tonefallet.
Hvis den generelle verbale identiteten er muntlig, vennlig og kanskje også leken, bør all tekst du publiserer, til og med de generelle salgsvilkårene, følge denne oppskriften – ellers vil butikken din bli som en ødelagt radio som hele tiden skifter mellom kanaler, skriver Johansson.
Bestem deg for hvem du kommuniserer til og hvilken personlighet du ønsker å formidle til kundene dine.
Har du A/B-testet produktene dine?
Det siste kontrollspørsmålet erkjenner at vi ikke alltid kan gjette oss frem til hvilke formuleringer som vil generere flest salg og at det derfor alltid er lurt å benytte seg av såkalt A/B-testing som verktøy.
Med A/B-testing får du mulighet til å teste ut ulike versjoner av teksten din, som overskrifter, CTA-er og navn på produktkategorier, for å finne ut av hva som fungerer best.
Når vi snakker om A/B-testing, vil noen verktøy levere den ene eller andre versjonen av nettsiden tilfeldig til de besøkende, mens andre verktøy overvåker resultatene for hver side, noe som også holder oversikt over hvilken side den besøkende fikk se, sier Johansson.
Hun legger også til at mange selskaper ofte er åpne om A/B-testingen og gjerne deler tips og triks i ulike nettpublikasjoner.